Överallt paraplyer

Jaha då var regnet tillbaka med besked. Välkommen höst och vik hädan sommar... eller nåt.

En intressanta sak att belysa med regn är hur totalt hänsynslösa vissa människor är med ett exemplar av den fläckvis regnskyddande konstruktion som kallas för paraply i sin hand.

Låt mig ge dig ett par exempel på hur människor kan bete sig med denna till synes harmlösa konstruktion...

Halshuggaren (även kallad förblindaren). Den här varianten ses ofta i händerna på lite kortväxta och gärna äldre damer som för att skydda frisyren och sin beklädnad ända ner till knäna drar ner paraplyet så nära sitt eget huvud att dom i det närmsta liknar en enorm flugsvamp (vilket förutsätter att nämnda dam har ett rött paraplu med vita prickar, men skulle "hatten" vara av annan färg kan man byta ut flugsvampen mot t ex champinjon, Karl Johan osv, du hajar principen) ute på promenad. Vad denne stolta skivling inte bryr sig om är dock hur många halspulsådror eller ögon som går åt i hennes framfärd (i ärlighetens namn sker nog de flesta av nämnda skador ovanför skivlingens blickfång med). Mycket dödlig!

Spjutkastaren (kan även kallas för lansiär mm). Här handlar det ofta om medelålders herrar som försöker se raska och alerta ut, dom spatserar med långa kliv och för sitt paraply med den dödliga ändan framför sig som om dom försökte spetsa vildsvin. Dessa herar på jakt har dock teoretiska möjligheter att se och möjligen undvika sina villt fäktande offer, men det är dock ingen garanti för en klarad livhank eftersom dom i all sin disträ kan glömma bort att dom har sitt dödliga vapen i handen. Minst lika dödlig som halshuggaren, att Tarantino ännu inte gjort en splatt-film om en paraplymördare övergår mitt förstånd.

Snigeln (möjligen kan man kalla den för tvättsvamp eller amöba med). I den här kategorin ryms nog de flesta kön och åldrar men jag ser ändå framför mig en yngre och inte lika respekterande individ, i all min förutfattenhet. Snigeln ser du på bussar och tåg och namnet kommer av dom våta lämningar vedebörande lämnar efter sig på sätet bredvid. In i bussen från det utanförsigkommande regnet kliver snigeln in och sätter sig på ett ledigt sätye. Är sätet bredvid likaledes ledigt så lägger snigeln helt sonika sitt dygnsura paraply på detta, utan en tanke på att andra mer eller mindre torrbakade personer ska sitta där senare. Inte alls dödlig men ack så försrgligt det är att hamna i snigelns bakvatten.

Skvättaren (kan även kallas flaxaren). Här har vi en annan variant av paraplymisshandlare. Vi har redan konstaterat att många paraplybärare är egositiska ända in till skelettet, men den här kategorin tillhör på ett sätt dom värre ändå. Vi talar om dom som efter att tämligen torrbakade, torrskodda mm har vistats utomhus och på väg in i ett hus, buss, pissoar... ja i stort sett allt man kan gå in i, lite nonchalant sträcker sitt paraply bakåt och flaxar med det helt villt för att slippa få med sig vatten in i vart dom nu är på väg. Visst, dom andra urinerande, bussåkarna, kompisarna osv kanske inte vill ha några vattendroppar inomhus, men hallå... den bakom var redan blöt och nu är han/hon genomblöt! Skvättaren är inte direkt dödlig, såvida du inte blir genomblöt, får lunginflammation och dör på grund av attacken, men den kan lika gärna drabba dig på grund det förekommande av skyfallet så skvättaren behöver inte nödvändigtvis vara dödsorsaken och det kan vara svårt att bevisa att just så är fallet. - Tack Jossan för att du påminde mig om denna ack så viktiga grupp paraplyparasiter.

Det var tre fyra olika stereotyper man kan möta på med paraplyet i högsta hugg en dag som denna. Finns det fler? Kommentera gärna så kompletterar jag vartefter.

En annan dag kanske jag reflekterar över paraplyers utseenden och vad dom säger om människor... kanske kanske inte.


Edit: Fler personligheter har tillkommit.

Keep it real =)

3 kommentarer och åsikter:

T sa...

Är inte bara utomhus dessa är av ondo...

inomhus har vi även,,,,

1. Den våta fläcken. troligen samma personer som gör sina samlevandes nätter till ett lidande av en våt fläck. Ställer sina nerdränkta regnskydd atteraljer på väl valda platser för att skapa en våt fläck till förtret och halkrisk för övriga.

2. Plankhanteraren. Skulle i sitt andra liv varit en snickare. Med ett stadigt tag under armen, utstickandes åt alla förden ej icke seendes håll vrider och vänder sig denna i hissar, korridorer, rulltrappor och andra trånga utrymmen för att kunna rispa sina nära och dela ut blodförgiftning med hög säkerhet.

T

Sindarin sa...

Hehe... fast dom var ju bara halvt om halvt paraplyrelaterade =P

emsan sa...

du glömde den blinda/döva/stumma

som jag tillhör som drar ner paraplyet så långt det bara går å sen utan att bry sig nämvärt varken för trafik eller andra gångtrafikanter bara kör på sitt race och går rakt fram, man kollar att fötterna fortfarande följer utstakat väg i sanna *sköt-sig- själv-skit-i-andra-anda* eller allmänt kallat *fuck the rest* ;)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.