Rökning ÄR skadligt för hälsan

Den här helgen får nog beskrivas som minst sagt händelserik. I fredags kväll/natt gick SnyggFinskan ut för att röka en sista cigarett vid midnatt. Sonen och jag skulle börja runda av efter ett par timmars spelande när hon kommer in i köket och utbrister att vi nog kanske måste åka till akuten. Hon hade klämt ett finger i balkongdörren på väg in och blodet formligen sprutade.

Snabbt fick vi plåstrat om fingret och satt på oss kläder och sedan ringde jag först för att ta reda på vilket sjukhus vi tillhör mitt i natten och sedan fick jag tag på en taxi som skulle ta oss dit. Numera får vi tydligen välja mellan Danderyd och KS (förr var det Danderyd som gällde av någon underlig anledning) men taxichaffisen föreslog Danderyd eftersom han trodde att väntetiderna var kortare på akuten där.

Vi kom in på akuten och fick snabbt ett rum och både sköterska och läkare kollade till hennes finger nästan omgående och såret var större än det hade sett ut hemma men eftersom hon hade klämt fingret fick vi dra upp på akuten först för att se så inget var brutet.

Även röntgen gick förhållandevis fort för att vara en fredagnatt och nu kunde man konstatera att fingret även är brutet. Tillbaka ner till akuten för syslöjd.

Jag har ingen aning hur många stygn det blev men det är fler än 5 men antagligen inte så många som 10 men ni förstår att det var ändå en rejäl glipa som skulle sys igen.

Vi tillbringade c:a 1,5 timme på akuten och hade turen att springa på en ledig taxi direkt när vi kom ut så vi var hemma redan runt halv tre-tiden igen.

Balkongen ser ut som om någon slaktat en get eller styckmördat någon just nu och SnyggFinskan sov det första dygnet mer eller mindre. Hon har massor av ont och är sjukskriven minst en vecka eller (mitt i julruschen till hennes chefs inte allt för stora glädje).

Så vad kan vi dra för slutsats av detta? Jo rökning är trotsallt ganska skadligt för hälsan.

Så mina kära vänner hur var er helg?

7 kommentarer och åsikter:

T sa...

stackars gumman. hälsa å blås på fingret från mej :*

Anonym sa...

va inte mitt fel.....dörrn attackerade mej :(

Sindarin sa...

Dumma dörr va?

Anonym sa...

jaaaaa...dumma dörr:(

Sindarin sa...

Om jag trodde att du skulle ha den mista chans mot den skulle jag säga åt dig att slå den, men den har ju redan besegrat dig en gång så den har så att säga övertaget redan =P

Anonym sa...

Tycker faktiskt synd om the Evil one...måste gjort sjukt ont! Säg till henne att sluta röka nu, det bådar inte gott detta helt enkelt.
puss o kram

Sindarin sa...

Lillan: Hon börjar nog inse det så sakteliga =)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.