Kolmården

Under semestern (som är j ä t t e s l u t om någon missat det) lyckades jag med bedriften att besöka Kolmårdens djurpark, inte en gång utan två. Sammanlagt tillbringades 3 dagar i denna animaliska oas för oss stressade storstadsmänniskor.

Första besöket inträffade under en visit hos modren i Norrköping. Vi ses inte så ofta så jag och barnen tog tåget ner och hälsade på ett par dagar. Det andra besöket (det som texten mest kommer att behandla) framkallades av grabben som tyckte lite synd om Evils lilltjej när hennes storasyrra hade åkt med mormor till finland så två djurparksdagar med därtill övernattning i campingstuga inplanerades, bil lånades av vänner och hela ekipaget lämnade Jakan tidigt en fredagsmorgon.

Efter ett par timmars bilfärd och bestämt avfärdande av gps:ens färdbeskrivning (tydligen vill befolkningen inte att man kör som gps:en vill om man ser till hur det är skyltat utmed vägen, var det dags för dagens första djurparksaktivitet, Safariparken. Turen genom safariparken tar av någon outgrundlig anledning dryga 1,5 timmar, varav gott och väl 45 minuter av tiden tillbringades krypkörande/stillastående redan i första hänget. Bland det mest spännande under färden var att undvika att bli påbackad av damen i den röda Ford Focusen framför som hade liiiite svårt att hitta dragläget på sin bil.

numera skiljer endast en glasruta besökaren och tigrarnaNär väl Safarit var avklarat så drog vi vidare till själva parken. Kolmården är alltid Kolmården. Varken mer eller mindre egentligen. Vi fick se det nya och överreklamerade (tyvärr eftersom jag alltid gillat Kolmården) Marine World med tillhörande Dalfinshow regisserad av Markoolio. Visst var det mer informativt om delfinerna och mer designat ljus i shoven, vilket förvisso tilltalar en gammal ljuskille men förr var det ändå mer konster och tricks vilket jag ändå tror tilltalar publiken mer. En trevlig "nyhet" var ändå Tiger World, dels så är maten lite mer spicig änd tidigare och så är hela inramningen trevligare än förr. Tigrarnas häng har blivit utbyggt och numera skiljer endast en glasruta besökaren och tigrarna eftersom man går i nivå med dem om man väljer att gå den nedre vägen. Mycket uppskattat.

Efter djurparken första dagen var det raka spåret och hämta ut nyckeln till stugan och sedan åka iväg och äta lite middag tilsammans med mor min innan vi slutligen stupade i säng.

Lördagen inleddes med ännu ett besök i safariparken innan vi påbörjade dagens djurparksbesök med en tur i linbanan, vilket inte var helt uppskattat. Alla 4 var vi väl hyfsat höjdrädda men en del höll i sig i vagnens insida så att knogarna nästan vitnade och sa saker som - Sitt still i vagnen för i helvete! när någon rörde på sig för att se ut genom fönstrena =) Jag är stolt över dig ändå att du vågade åka runt ett varv i linbanan =) fast det var bortkastade pengar kan jag lugnt säga, merparten av turen går runt och utanför parken.

Stängningsdags i djurparkenDagen förlöpte i solens tecken och vi såg ännu fler djur än dagen innan och innan vi gick hem fick vi även se hur det går till på djurparken efter stängningsdags =)

På väg ut bestämde vi oss för att ta en tur in i Tropicariumet där vi såg allehanda kryp, fiskar, krokodiler, ormar osv. När vi väl var klara där inne hade himlen öppnat sig och det forsade ner vatten. På några minuter blev hela parkeringen översvämmad så innan vi kom fram till bilen såg vi ut som dränkta katter.

1 kommentarer och åsikter:

Josefine sa...

Det låter som om ni hade det trevligt i djurparken!
Kolmården är trevligt, finns mycket skoj där att göra!

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.