Vad har hänt?

Jag är lite chockad, eller egentligen inte men jag funderar på vad som gjort att vi tillåtit toleransnivåerna eskalera på bara ett par decennier.

Igår blev en mellanstadielärare kallad för hora, i grund och botten för att hon krävde att en elvaåring skulle följa skolans regler. När jag gick i skolan för dryga 20 år sedan var klimatet heller inte det bästa, men ingen av oss skulle drömt om att kalla en lärare för hora, fitta osv rakt upp i ansiktet, speciellt inte som elvaåring.

Hur har vi missat och framförallt tillåtit att klimatet och tonen eskalerat så i skolan och samhället i övrigt? Om vi nu tillåtit vår avkomma att visa så lite respekt, hur mycket mer kommer nästa generation att då tillåtas sänka respekten för sin omgivning?

Jag försöker föra över mina värderingar på mina egna barn så att dom förhoppningsvis får en bra plattform att stå på, men jag efterlyser tuffare tag från t ex skolan mot den brist på respekt som råder idag.

Barnet i sig fick veta att det lever och ska idag be läraren om ursäkt, men hade respekten funnits där från början skulle situationen aldrig uppstått.

Vi som är vuxna idag har ett ansvar för hur våra unga utvecklas, föräldrar som skolpersonal, låt oss ta det ansvaret och göra något bra av det medan vi kan.

Det är aldrig OK att kalla någon för hora, fitta eller något annat förnedrande i brist på bättre argumentation.

Kan vi tumma på det?

4 kommentarer och åsikter:

The evil mother sa...

införa AGA i agendan?????
ibland tycker jag nog att man ska kunna ge dom en örfil .....

Josefine sa...

ja jisses
ungarna har inte mycket respekt för lärarna idag. Och lärarna i sin tur går runt och är rädda för eleverna.
Lärarna får ju knappt ens säga ifrån heller. Det har blivit en ond cirkel som måste brytas på nåt sätt, frågan är bara hur.

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Men det ska du väl säga till tanten det... ;) Hur är det i huvuddstaden annars då?!

Sindarin sa...

Tantaluring: Tror inte men får det bara ;-)

Jossan: Ja det är skrämmande egentligen vart allt är på väg. Hur gör man för att komma ur en ond cirkel?

ZuZ: Det är bra, trött, trött, trött som alltid bara

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.