Äntligen klar


Nu så är malawiakvariet på 425 liter äntligen klart för stunden åtminstonde, det finns mer att göra, fler grottor man kan bygga och mer man kan göre med inredningen, men för stunden pustar vi ut och njuter av vårt första malawikar =)

Vi var iväg och köpte 7 st Cobue-afra 8 st Golden labidochromis och slutligen 7 st Chewere-elongatus av en privat uppfödare som ny fått flytta in i karet. dom är rätt så små yngel just nu så man ser inte hur dom kommer att se ut på bilderna, men våra små Golden är redan praktfullt gula.

C:a 50-75 kg grus och sand i botten och c:a 15 kg hålsten och kalksten samt ett gäng stora rötter (dom "riktiga" malawientusiasterna vänder sig i sina gravar nu, det finns inga växter i Malawisjön, därför kan det heller inte finnas trä och växter där, vilket antagligen är helt riktigt, men rötterna skapar fler skrymslen för fiskarna att gömma sig i/under och växterna, förutom att vara dekorativa bidrar till en bättre vattenmiljö med tycker jag, så några strån Vallisneria plus den Ormbunkeliknande växten på roten pryder snarare än vanpryder akvariet =)

Bilderna är sådär eftersom dom är tagna med mobilen, men dom ger ändå en liten bild av slutresultatet så håll till godo tills den riktiga kameran kommer fram =)

Tetrorna blev för övrigt omplacerade på andra ställen så den enda icke-malawi invånaren är vår gamla Plecco som ligger under en rot och muttrar över alla "småbarn" som far runt i hela akvariet, han ser ut som en karikatyr över en gammal farbror som sitter på sin farstukvist och gormar åt barnen på gården när dom stimmar för mycket =)

0 kommentarer och åsikter:

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.