Jordens avkrok

Jag är inte ofta bitter och om sanningen ska fram är jag nog inte det nu heller, jag måste bara få klaga lite.

Äldsta dottern flyttade i lördags så jag åkte till Södertälje för att vara barnvakt. Den som känner mig vet att jag bor en aningens bit därifrån så min resa började kl 7.15 för att vara på plats till 10.00 men det var väntat vid den tiden på dagen eftersom det innefattar ett pendeltågsbyte mm.

Lillprinsen och jag hade en jättemysig dag, han somnade t ex i morfars knä vilket han inte gör annars *skryt* och själva flyttandet ska ha gått ganska bra enligt utsago.

Nåja så var det bara hemresan kvar då. För att vara lite förberedd hade jag kollat busstiderna tidigare på dagen och konstaterat att dom gick en gång i kvarten. Vajjert då tar det bara 1.45 hem så det kändes rätt OK. Jo tjena bussarna gick med kvartstrafik fram till 16 c:a dvs att när jag försökte ta en buss runt 17.15 så fick jag vackert vänta en kvart på nästa eftersom det runt 17.15 inte gick några bussar längre.

Bussen är givetvis försenad och när vi kommer ner till tåget så går det rakt framför ögonen på alla som sprang för att hinna med det. Gissa vad... tågen gick med med halvtimmestrafik nu så det blev vackert att vänta en halvtimme på nästa tåg - hungrig som en varg kan jag tillägga.

Ja ni kan gissa resten själva... vid Centralen, som ska vara en knytpunkt för alla tågförbindelser har mitt tåg gått 8 minuter tidigare så det blev ytterligare en väntan. 3 timmar efter min avfärd kom jag hem igen. Hejja SLs trafikplanerare.

Mitt i allt kaos finns det dock några ljusglimtar, lillprinsen och jag hade som sagt en helmysig dag så den kommer jag att leva länge på. Sedan kan jag rekomendera den som av någon anledning står på Centralen en tidig morgon och inväntar en förbindelse att studera duvorna. Storstadens fåglar tycker lika illa om vintern som vi andra... dom går in när dom tycker att det är för kallt. När jag kom dit såg jag tre duvor som var på väg upp för trappan till den övre vänthallen där dom sptserade kavat mellan alla resenärerna och medans jag stod i trappan och väntade på mitt nästa tåg kom en annan duva som genom att passera dörröppnaren fick den automatiska dörren att glida upp och kunde kolla om det fanns något ätbart innanför. När det var uträttat gick den ut igen på samma sätt =)

Keep it Real =)

3 kommentarer och åsikter:

T sa...

lätt att bli lat och stressad med bil. skönt att du finner lite ro i att ta dej framåt med våran goa kollektivtrafik. tänk så många möjligheter till iaktagelser den ger oss med ett skrivande sinne. :D

man ska se de positiva i skitvädret ute :D

T

anna of sweden sa...

Wow vilka smarta duvor! :D

Och vilken snäll morfar.

Sindarin sa...

Anna
Världens bästa om du frågar mig ;-)

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.