I sökarens sikte

Egentligen borde jag sova men jag har snöat in lite på det här med att söka efter någon att dela sitt liv med.

Jag har flera vänner och bekanta som inget hellre vill än att träffa den rätte. Inte för att jag direkt är någon relationsexpert men jag tänkte ändå dela med mig lite av mina egna erfarenheter på området.

För det första, släpp den desperata jakten. Även om vi inte inser det så är dom flesta av oss extremt desperata i vår jakt på kärlek och uppskattning. Jag själv skulle ha följt med en lyktstolpe när jag var singel om den bara visat tillräckligt med intresse. Problemet är bara att ju mer desperata vi är desto mindre intressanta är vi hos motparten. Svårare än så är det inte mina vänner. Eller vad sägs om följande lilla scenario (visst är det sexistiskt, men tro mig det funkar att vända på könsrollerna med.

En tjej går ut med siktet inställt på att eventuellt hitta sin drömprins. Till en början uppfattas hon som intressant, men ju längre kvällen lider avtar intresset i samma takt som alkoholen gör sitt och inviterna blir mer och mer desperata. Fan, hon måste ju bara få följa med en karl hem ikväll. Fem i stängningsdags har hon äntligen raggat tag på en av dom få som är kvar på stället som ännu inte hittat nattens sängkamrat. Väl på plats inleds parningakten som är över nog så fort och i bästa fall får hon sova kvar, men ofta väntar bara en ensam taxifärd tillbaka till hennes egna isoleringscell. Med ett lende på läpparna, hon är ju trotsallt nypippad, somnar hon. Morgonen efter vaknar hon bakfull som ett ägg och sakta börjar minnet av gårdagen komma tillbaka. Saker hon gjort och sagt. Lika snabbt som parningsaktens glädje la sig förnöjt under natten ersätts den av en tom och ful känsla. Aldrig mer tänker hon, och det löftet håller hon i kanske fyra-fem dagar och sen börjar jakten på drömprinsen igen.

Känns det igen?

Vi har nog alla varit där någon gång och enda sättet att bryta mönstret är nog att lära sig att leva med ensamheten. Så var det i alla fall för mig. Jag hade förlikat mig med att leva resten av mitt liv ensam, att omfamna var dag även om jag inte hade någon att dela den med. Plötsligt var jag mottaglig för någon i min tillvaro igen, någon som inte var desperat, någon som inte jag heller skrämde bort med min egen desperation. Den var ju borta.

Visst, singellivet erbjöd en del andra utmaningar och spänningar än livet i en relation gör, när man lärt känna varandra avtar ju överraskningarna en aning, men tryggheten i en annan människas famn slår det mesta.

Så för att uppnå den tryggheten som tvåsamhet medför måste man lära sig att vara ensam tror jag, och lägga den desperata jakten bakom sig. Desperation är faktiskt ganska så osexigt i längden.

Sov gott på er och dröm söta drömmar.

7 kommentarer och åsikter:

Cc79 sa...

Aaah, vilken ångest jag kände av att bara läsa det du skrivit! Själv är jag varken den som släpar med mig ngn hem för ett ligg, eller följer med en karl hem för att ligga. Visst har det hänt, men då har det handlat om pure sex. Inga förbindelser, inget "vi hörs sen". Ger mig ingenting idag, dock. Söker annat - och det kommer när det kommer.

Tror många förväxlar känslorna i spritdimman. Eventuell uppmärksamhet på krogen kan visserligen få mig att känna mig fin (i bråkdelen av en sekund). Tänker: "Fan, jag lyckades bra med min outfit etc. ikväll!" Men that's it. Det är ju trots allt spriten som talar.

Och vad gäller den desperata jakten: bara att lägga ner. Finns det egentligen ngt mer avtändande än desperation? Huuh...

K. sa...

Jag som knappt tror på kärlek...
Men som vanligt gillar jag det du skriver. Förbannat bra. Får en att tänka.

Sindarin sa...

Cc: Varför ångest om du inte känner igen dig i beskrivningen? Jag försökte nog mest förmedla tomheten i att söka desperat... been there, done that liksom =) och som du skrev, jag var nog den mest avtändande man kan tänka sig i det tillståndet =P

Liten: Det är aldrig försent att börja tro, man måste bara tro med ett öppet sinne

K. sa...

Haha, kul att du svarar med "Liten" ;)

Sindarin sa...

Men du är ju "liten" Liten =)

K. sa...

Jag tänker ta smeknamnet "Liten" som något positivt hehe.. Hur lyckas man ens få ett smeknamn i bloggvärlden?! Jösses...

Sindarin sa...

Klart det är en komplimang och en positiv sådan Liten =)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.