Det här med relationer

Jag har flera par i min omgivning vars bäst före datum har gått ut, ändå fortsätter dom att nöta på varandra med tjafs, bråk och irritation.

Jag kan inte låta bli att fundera över varför dom fortsätter istället för att helt enkelt erkänna att relationen är över och göra det bästa av situationen. Visst man ska inte ge upp vid första hindret, men när man dagligen ställs inför nya hinder och man kämpat tills man blöder... Hur svårt kan det vara att se att man lever med varandra på övertid?

Försöker man skona sin partner? Håller man ihop för barnen? Är man rädd för den andres reaktion? Tror man att man är ensam om att se problemen? Att den andre inte sett dem? Jag är övertygad om att båda parter insett att man har problem, det som möjligen kan variera är hur allvarligt parterna uppfattar problemen. Ofta är det bara en tidsfråga innan bägge står på samma punkt.

Intalar man sig dessutom att det är för barnens skull så hävdar jag starkt att barnen mår bättre i en lugn miljö med föräldrarna på olika håll än i en familj där det bråkas dagligen. Ungar märker även de nattliga bråken när man tror att dom sover, dom är nämligen smartare än vuxna när det kommer till om mamma och pappa mår bra eller inte.

Så mitt råd till alla er därute, sluta lura er själva och se till att börja må bra igen, det tjänar både ni och omgivningen på i längden.

2 kommentarer och åsikter:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag är jue dagvill så man vet aldrig... ;) Idag är det i alla fall strålande sol å 20 plusgrader... Hur har huvudstaden det?!

Läser det "finstilta" när jag kommer hem igen... Mamsen väntar på mig... shoppingturné på gång! :P

Sindarin sa...

Zuz: Huvudstaden har det bra... vilket var det finstilta förresten? *konfys*

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.