Är gud verkligen så god?

Min mor är en nykter alkoholist sedan ett 20-tal år tillbaka. En tid efter att hon blivit nykter träffade hon en man, även han nybliven nykter alkoholist, som senare skulle bli hennes make och livskamrat. Tillsammans har dom funnit glädje, kärlek och även en mening i sina liv genom sin gud som dom hängett sina liv åt. Den som känner mig vet att jag själv inte är troende men att jag ändå respekterar andras tro och i min mors fall kan jag inte se annat än att deras tro verkligen stärkt dem.

För ett par år sedan kom dock gamla synder ikapp dem. På grund av hans tidigare leverne hade han fått en allvarlig och potentiellt livshotande sjukdom så en smärtsam behandling påbörjades. I ett helt år gick han på starka mediciner som sakta bröt ner honom bara för att efter behandlingens slut få konstaterat att sjukdomen inte var botad. Inför framtiden fanns heller inga besked, vare sig positiva eller negativa - man fick helt enkelt vänta och se.

I förrgår föll domen, hans lever håller på och dör så han ska omedelbart sättas på en ny intensiv behandling i tre månader för att senare få en mildare dos så långt hans liv räcker, eller tills forskningen kommer ikapp och eventuella botemedel sett dagens ljus. Han har med andra ord tre månaders helvete framför sig och om kroppen orkar med den pärsen resten av livet med svaveldoften hela tiden runt hörnet att se fram emot.

Så min enda fundering just nu är, om deras gud är så god och förlåtande, hur kommer det sig att han tar tillbaka det goda människor upplever och samtidigt låter galningar med kniv och hammare, som uppenbarligen föraktar livet och därigenom även hans skapelser, springa omkring och mörda andra människor och tillochmed små barn. Är man god och förlåtande så är det väl det man gör? Annars är man fan inte mer än en hämndlysten liten skit. Bortförklaringar som att gud försett människor med en fri vilja står sig faktiskt ganska slätt när han hotar med att dra undan mattkanten på de trognaste av sina troende.

'Cos every day counts!

4 kommentarer och åsikter:

Josefine sa...

det är djupa ord du kommer med såhär på en vanlig onsdag..

livet är bra orättvist ibland. Man tycker att en människa borde ha en viss kvot av elände under en livstid, när den är fylld borde man få glädje istället. Men vissa har tydligen större kvot än andra.

Håller tummarna för din mamma och hennes man och skickar stärkande kramar och tankar!

Anonym sa...

Du har så rätt. Hoppas allt löser sig.

Anonym sa...

Jag hade min barnatro kvar ända tills den dagen jag förlorade min Tommie. Att det inte finns nån jävla gud överbevisades för mig när även Johan dog.
Bitter? Ja jävligt bitter på hur livet blev men jag jobbar på att ta mig vidare! Läser singelpappas blogg varje dag och hämtar kraft. Även när jag tagit mig vidare i livet så kommer jag aldrig mer ens fundera på om det finns en gud trots allt, bara så du vet...Lövar dig min finaste Sindis!

Sindarin sa...

Finns han så är han nog inte så god som det framställs... finns han inte så förklarar det ungefär lika mycket skulle jag tro Lillan. Skit är det hur man än vrider och vänder på det dock. Lövar dig med

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.