Med bitterheten som ende vän

Jag har skrivit om bitterheten förr men jag blir ständigt påmind om dess närvaro i människors liv så den tål verkligen att skrivas om igen.

När bitterheten flyttar in och slår rot förgiftar den sakta men säkert alla andra känslor och sinnestämningar tills den dag den tagit över allt. Ingenting är längre vackert eller värt att ta till sig... bitterheten har slukat allt och betraktar världen ur sitt skeva perspektiv.

Bitterheten är herren på täppan och låter sig inte påverkas av något.

Bitterheten skjuter undan nära och kära för att inte bli besegrad. Sunt förnuft slutar att existera, kärleken mördas brutalt medans bitterheten ser på och ler i mjugg.

För varje "vunnen seger" strålar bitterheten och skriker ut, vad var det jag sa? Min omgivning är svikare allihop! Ett förgiftat sinne ser inte att "sveken" i själva verket är försök att besegra bitterheten. Återigen har bitterheten vunnit mark. En dag inser omgivningen att bitterheten "vunnit" den slutgiltiga striden och slutar att kämpa emot.

Endast bitterheten får lov att existera, den drar sin kraft ur allt annat och förmörkar själen som Riddar Katos stenhjärta.

Bitterheten är en förgörande kraft som tar död på allt om den inte kan besegras i tid.

Som tur är finns det motpoler som lyser som fyrar i mörkret, människor som sett döden i vitögat och vägrar låta sig nedslås av det. Tack för att ni finns, ni återger mig hoppet om mänskligheten.

22 kommentarer och åsikter:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Gott att det är lite bättre med huvudet idag... Det går åt rätt håll! :)

Bitterhet vad är det?! Många som har frågat mig om jag inte är bitter för allt som hänt... Tanken har inte ens föresvävat mig... inte ens när det påtalats för mig... Jag skulle nog inte ens orka lägga eneri på det om jag visste hur man gjorde... Bättre med positiv energi å ta hand om sig på bästa sätt... så att man mår så bra som man bara kan göra...

Vet jag tänker hälften å skriver hälften... Men meningen går nog fram ändå... :)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja det är väl för väl att jag inte har tappat fejset... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag borde dock fortsätta att fejja här... Men det är tråååkiiigt! :D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Precis mumsat i mig fluff jag... :P Smaklig måltid!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Tur att det inte sitter runt midjan... utan åkte ner i magen... Ja lite kanske jag lämnade till senare i fejjan... ;P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Nej då skulle jag vara död för länge sen... som äter varannan timme... ;P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja å nu har jag till å med fejjat å vattnat mig själv en stund oxå... :P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Måste jue vara ren å fin om jag springer på Mr Buz ute sen... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Sprang inte på nån tyvärr... Å snart är det bara brudar ute å ränner... ;) (vår ruset)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ställer mig med ett plakat så dom springer mot huvudstaden istället då... :D

Så kan jag ta Brucan istället... ;P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Då kan jue han hämta mig med flyg när det ska städas då... :D
Du ser huvudet var med dig idag... inte på skaft utan under armen kanske... ;)

Cat sa...

Huuuah...så glad att jag inte är så bitter längre.. =P Är galet positiv för tillfället! =D

Sv: Hahaha!!! Snygg bild... =P Hade garvat så in i den om jag sett dem irl.. =P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Men nu får du allt ha ett motpolsinlägg! ;D

God morrrgon!! :)

Cat sa...

Morrn morrn! =D Snart dags att dra o jobba igen.. =)

Hoppas du får en helt fantastisk dag vännen! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Tur att det inte beror på knoppen i alla fall... :) Men vad har du skräp på jobbet för... Är det alla kottar som ligger å dräller här å var det eller... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Smet ut i en massa ärenden under tiden jag... :P

Petra sa...

Ja, man vill ofta hjälpa de som tappat sig själva lite. Även om jag av många anses som bitter så är jag det inte så utblommat som de "riktiga bittrorna" (fint ord jag hittade på va?) utan jag blir sur lätt och glad lätt. En riktig berg och dalbana!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Det är ordning på mig ibland i alla fall... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Du har min tillåtelse när du har jobbat så ordentligt idag... :)

blondiie sa...

tappat hoppet om mänskigheten är du misantrop =P

Cat sa...

Som här då.. =/ Har verkligen inte haft ork att sitta vid datorn när jag väl kommit hem. Sitter ju i ca 10 timmar per dag vid en dator o ringer.. =P

Iiih! Imorgon bär det av till Lilla Edet! =D

Ms Spider sa...

Bra skrivet. Bitterheten satt och käkade på mitt ben men jag fick killat honom på magen och han spottade ut. Eller snarare jag såg till att brotta upp hans gap och slita mig därifrån. Och nu känner jag mig tio år yngre. :-)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.