AC/DC


Nu kan jag lägga AC/DC till listan över konserter jag sett i mina dagar. Frågan är bara om det var bra eller dåligt. Först och främst hade vi extremt bra sittplatser med 20-30 meter till scenkanten. Det kändes nästan som om man fick kontakt med dom på scen på riktigt.

Musikaliskt levererar dom med råge, även om de äldre låtarna får publikens puls att slå fortare än det nyare materialet. Publikmässigt var det drag från början till slut, med ännu större toppar när dom spelade låtar som Highway to Hell, Back in Black, Whole lotta Rosie, Thunderstruck m fl. Jag tror nästan att taket lättade en aning av jublet och allsången under Hells Bells. Att Brian Johnson svingade sig i kyrkklockan så att ljusriggen gungade betänkligt gjorde nog sitt till. På det stora hela belönades AC/DC av en typisk svensk hårdrockspublik.

Det som drog ner totalupplevelsen var det oengagerande bandet. Trummisen var det tamaste jag någonsin sett bakom ett trumset, frågan är om inte en sengångare sett mer levande ut. Basist och gitarrist stod stadigt posterade vid varsin sida av trumsetet och rörde bara på sig när dom gick fram för att köra på refränger, för att sedan dra sig tillbaka till deras comfort zone. Dom enda som rörde sig på scen var Angus Young, som ser mer sinnessjuk ut än något annat när han kutar runt och håller takten med munnen och Johnson som friar till publiken hela tiden.

Möjligen är det jag som ä bortskämd med bra liveband sedan tidigare men scenmässigt tror jag nästan att Hep Stars skulle vara mer spännande att se än likvakan som utspelar sig bakom herrarna Johnson och Young.

Till min förvåning bjöds det dock på en del scenbyggen som påminner om de stora banden på 80-90 talen så det var positivt.

Som jag sa i början av veckan har jag aldrig varit ett stort AC/DC‑fan och ser heller ingen anledning att ändra på det. Trots det var det en helt godkänd spelning i min bok om man ser till det musikaliska. Höjdpunkterna var tveklöst publiken och framförallt stämningen under Hells Bells, Angus kalsonger och kanonerna under For Thoose About To Rock. Den absoluta dippen var det totalt meningslösa gitarrsolot som gud glömde. Angus må vara en skaplig rockgitarrist, men gitarronani som inte ens sitter ÄR inte bra. Så enkelt är det. Långa solon, oavsett instrument är aldrig roliga men det finns dom som är skickliga på att leverera dom. Angus tillhör som sagt inte den skaran.

En annan rolig sak är att hårdrocken verkligen har sin renesans just nu. Publiken på dagens hårdrockskonserter spänner från 12-13 och upp till övre medelålder.

Bilden är tagen av Oskar Kullander och lånad på Aftonbladet

Setlist från Globen
1. Rock ’n’ roll train
2. Hell ain’t a bad place to be
3. Back in black
4. Big Jack
5. Dirty deeds done dirt cheap
6. Shot down in flames
7. Thunderstruck
8. Black ice
9. The jack
10. Hells bells
11. Shoot to thrill
12. War machine
13. Anything goes
14. You shook me all night long
15. T.N.T.
16. Whole lotta Rosie
17. Let there be rock
EXTRANUMMER
18. Highway to hell
19. For those about to rock (We salute you)

3 kommentarer och åsikter:

Josefine sa...

Det låter ju som en helt ok konsert då. Inget jättewow men inget jätteblää heller :)

Hoppas ni hade det skoj i allafall!

Sindarin sa...

Det var helt okej om man bortser från 3/5-delar av bandet =) ++++ fick dom av Aftonbladet såg jag så det var ju klart godkänt

Anonym sa...

låtlistan har ju inte ändrats mkt inte sedan jag såg dem på slutet av 90 talet :s

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.