Fredagen den 13:e

I morgon infaller den beryktade otursdagen på nytt. Jag kikade lite på www.wikipedia.se på just fredagen den 13:e och det här var vad jag hittade.

Fredagen den 13 är enligt skrock en otursdag. Det finns flera olika hypoteser varför fredagen den trettonde uppfattas så. En grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid bordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag.

En annan hypotes grundar sig på att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan konspirerade så att Balder dog.

Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Talet 13 betraktas som ett magiskt tal inom folktro och magi. Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.

Triskaidekafobi är en rädsla (fobi) för talet tretton och fobi för fredagen den 13 specifikt kallas Paraskavedekatriafobi.

Hur är det med dig? Tror du på gammalt skrock? Vidtar du några särskilda försiktighetsåtgärder inför morgondagen eller kör du på som vanligt? För mig är 13 inget otursnummer, det är ett bra nummer. Många bra människor fyller år den 13:e =)

'Cos every day counts!

8 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

jag är inte vidskeplig på et sättet, men däremot ogillar jag talet 13, det känns fel. Liaså 7, det är också otäckt och, sådana där skumma nummer ;) 1 gillar jag inte heller.
Haha

Sindarin sa...

Det är nästan lättare att räkna upp dom nummer du gillar Emma =P

Anonym sa...

Tycker fredagen den 13:onde är speciell, inte obehaglig eller behaglig, bara speciell. Min lilla kavata monsterbrud Nina har den 13:onde som födelsedag, hon är också lite speciell :)

Sindarin sa...

Hehe ja Mia hon är lite speciell hon =)

Anonym sa...

Hej! Nina är en fin tjej hon, oktoberbarn som jag oxå det tycker vi om! Jag är faktiskt lite vidskeplig av mig, så jag kommer förmodligen ha ögon i nacken imorgon.. Men jag tror oxå fredagen den 13-onde är en otursdag för folk som tror på otur. Dvs lite som pessimism, oroar man sig så händer det dåliga saker... ;)

Sindarin sa...

Är oktoberbarn mer speciella än t ex januaribarn Petra? This my friend is a trickquestion... just so you know it =)

Anonym sa...

Nja allså, där finns det oxå en del vettiga personer! ;) Tänkte mer att det är lite mer krut i oss oktobers. Iaf i Nina :)

Sindarin sa...

Man jösses Petra... vore det inte bättre att Mia gav henne mat istället för krut? ;-)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.