Våra val och vart dom leder oss

I morse när jag klev ur duschen konstaterade jag att jag skulle missa den första av två bussar jag ställt in mig på att åka med idag. Samtidigt som jag klädde på mig började sambon röra på sig för att gå upp. Eftersom jag hade lite tid på mig kastade jag mig på henne för att kramas lite, vilket inte uppskattades alls kan jag säga. Till hennes försvar ska jag dock säga att hon sällan ser levande ut innan hon fått i sig sitt kaffe och sin cig, som ickerökare och kaffemotståndare skulle jag kunna motsäga henne på den punkten eftersom båda dofterna och smakerna är minst sagt otrevliga i min värld. Men det visar bara på att man inte måste vara lika i allt.

Nåja tillbaka till berättelsen. Hennes vresiga humör påverkade mitt goda så jag klädde på mig klart och sa hejdå och gick.

Med tanke på att jag missat min första buss så gick jag helt enkelt till stationen, vilket både var skönt och rensade skallen på tankar så att nya kunde utformas. Så på det hela tog kedjan av val och händelser mig till en ganska bra startpunkt för resten av dagen. Vart det tog sambon vet jag inte riktigt, vid den tidpunkten hon hade fått i sig sina gifter var jag ju halvvägs till tåget, men något kramande blev det ju definitivt inte.

Så finns det någon sensmoral i berättelsen? Jomen visst. Varenda dag ställs vi inför situationer där vi gör val, en del små och andra livsavgörande. Varje val är små vägskäl. Ibland kan man gå tillbaka ett steg och rätta till sina misstag men ibland är det för sent redan i samma stund vi gör våra val. Även om det här var en liten vardagsberättelse så handlar den om val och hur vi inte alltid kan förutse vart dom för oss.

Jag ska fördjupa mig i val vid ett annat tillfälle men tills dess, kom ihåg att ibland kan dom till synes mest obetydliga av val få oanade konsekvenser, men om dom går att rätta till, svälj stoltheten och ställ allt till rätta igen. Det är inte alltid man får en andra chans.

'Cos every day counts!

4 kommentarer och åsikter:

T sa...

"I morse när jag klev ur duschen konstaterade jag att jag skulle missa den första av två bussar jag ställt in mig på att åka med idag."

varför ställa in sig när du har så nära, en skön strutt för att piggna på efter en morgondusch.

gillar att du gick iaf.. en blomma i taket till dej.

klart damen din ska ha lite morgonro.. men lilla pussen på kinden får man ej glömma oavsett.

Sindarin sa...

Går när jag hinner och åker buss när jag har mer brått... så enkelt ere serru =) Men idag hade jag tid på mig så en prommenix satt fint

Anonym sa...

sikken tur att evilsambo gjorde skäl för nicket imorse annars hade du jue tatt bussen jue :-P
Love U fast humöret inte alltid passar dina infall

Sindarin sa...

Tsss det rann av mig innan jag ens kommit ner till tåget =)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.