Det var en gång - III

Jag vet faktiskt inte när det började men i mellanstadiet någon gång var det som jag började inse att vår familj nog inte var som alla andra... eller den kanske var mer lik en del andra än vad jag då förstod. Som jag skrivit om tidigare var min mor periodare, dvs hon var en deltidsalkoholist skulle man kunna säga. Det kunde gå många månader mellan perioderna men en vacker dag så kom hon hem onykter och jobbade inte på flera dagar utan satt hemma och pimplade vad hon än hade hemma eller kom över. Det skulle ta ända tills jag var 18 innan den delen av livet skulle vara över, om den egentligen någonsin gick över. Hon har varit nykter sedan dess men den tiden av mitt liv la grunden för den jag är idag, på gott och ont givetvis.

I tonåren gick jag först igenom en punkperiod, då åkte man t ex roslagsbanan till Rimbo för att lyssna på något källarband i en gymnastiksal knappt värd namnet eller hela vägen ut till Ultrahuset i Handen eller Brygghuset inne i stan. Punkband spelade inte på lika fashionabla ställen som mer etablerade artister =) Efter punken kom sedan hårdrocken och i den musiken har jag väl mer eller mindre stannat kvar.

Jag har alltid spelat något instrument men i högstadiet vaknade även intresset och nyfikenheten för att spela med andra så det första hårdrocksbandet bildades i en polares garage. Vi var 5 killar som spelade hellre än bra, men kul som fan var det. Jag spelade olika instrument i fler band under hela tonåren, det sista bandet la nog av när jag var 18-19 år. Under de här åren hann elbas, elgitarr och keyboard avverkas, numera plockas bara en aukistisk gitarr fram när nostalgin kommer och hälsar på.

Annars så breddades horisonterna under högstadietiden, umgängeskretsen blev mer spridd i omnejden och busskorten användes flitigt. Vid ett tillfälle åkte vi faktiskt så långt som till Södertälje, vilket var en resa på gott och väl en och en halv timme, bara för att en polare påstått att det fanns assnygga tjejer där. Jo tjena vilken blåsning vi åkte på den gången. En påse chips och en cola i centrum och sedan var det bara att åka tillbaka. Gissa om det blev kompanismörj för polarn som lurade iväg oss på den turen.

'Cos every day counts!

4 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

Ha! Ni såg väl inte mig den gången då ni var i tälje!! :-P

Sindarin sa...

You never know... men vi såg inga vuropingar Marianne... var du en vurping i skolan? =P

Anonym sa...

Kanske inte.. Det kom nog senare! *asg*

Självinsikt är bra, eller vad säger du? :-P

Sindarin sa...

Självinsikt är jättebra Marianne =D

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.