Rätt eller fel?

Jag har ett bekymmer, ja ganska många egentligen men jag har framför allt ett emotionellt bekymmer jag brottas med.

Jag har en bekant, eller kanske är hon en vän, det är lite svårt att avgöra med en människa man aldrig träffat. I vilket fall som så kämpar hon bokstavligen för sitt liv just nu. Tidigare dåligt leverne har kommit ikapp henne och bryter ner henne. Jag har kontakt med henne nästan dagligen och försöker peppa henne så mycket jag bara kan.

Sen har jag en vän sedan många år tillbaka som brottas med andra demoner i sitt liv och honom har jag ingen kontakt med alls för närvarande.

Skillnaden på dom två är att hon verkligen kämpar för att komma vidare och är tacksam för vad varje dag har att ge. Han å andra sidan lägger skulden på alla andra, han gör nämligen inga fel. Om man till äventyrs inte håller med honom skäller han och härjar och man är precis lika dum som alla andra.

Å ena sidan fortsätter hon att ge av sig själv, trots att hon egentligen inte har så mycket kvar att ge. Hon är tacksam för att omgivningen bara finns för henne. Han å andra sidan har blivit mer och mer bitter med tiden och som jag uppfattar det är han egentligen inte intresserad av att bli stöttad längre om man inte håller med honom.

Jag har funderat en hel del på detta och det känns egentligen inte bra hur jag än vrider och vänder på det, å ena sidan vill man ju stötta sina vänner, speciellt om man kännt dom länge, men min energikälla är inte outtömlig. Om den enda "lösningen" på ett problem är att vända ut och in på det och egentligen aldrig ta ett steg för att försöka lösa problemet i fråga så kommer det för det första inte att försvinna och för det andra spolar man mer eller mindre bara ner sin energi i toaletten.

Jag har försökt distansiera mig lite från de "olösliga" problemen men dom snurrar på i skallen ändå och jag vet inte vilken fot jag ska sätta ner.

Det blev ett långt och rörigt inlägg och frågeställningen är egentligen vad är rätt och vad är fel? Att stötta en vän som kämpar för sitt liv känns självklart men är det rätt att stötta en vän, men inte stötta en annan som inte kommer någonvart eller är det så egoistiskt som det ibland kan kännas? Jag hade gärna stöttat honom om jag bara kunde känna att han faktiskt kommer vidare men jag känner att han stampar på samma ställe hela tiden och jag kan inte se att jag har något nytt att komma med när allt redan blivit sagt 100 gånger innan.

Jag är fruktansvärt kluven, men hur går det med min egen energi om jag inte är rädd om den?

Vad hade du gjort? All input är välkommen.

'Cos every day counts!

2 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

Hej, jag tror man mår bäst av att ta hand om sig själv i första rummet, och stödja sina bra och empatiska vänner när man orkar och känner sig motiverad.

Den vännen som bara står och stampar och skyller livet på andra, borde du kanske prata ärligt med? Jag hoppas att det hade varit något jag hade gjort även fast jag inser att han säkert hade tagit det på fel sätt.

Så var så mkt egoist du har samvete till, det blir nog bäst. Tror du inte?

Hälsa

Ms Spider sa...

Att stötta någon som inte vill bli stöttad och inte vill ta ansvar för sitt eget liv går inte. Var ärlig. Tala om att han måste börja ta ansvar för sitt eget liv och gör han inte det - bryt!
Men tala gärna om först att om han kommer på att han vill ta sitt eget ansvar och behöver hjälp och stöttning, så finns du där.
Har själv varit i den situationen och vissa måste man helt enkelt välja bort. Låter grymt och låter krasst men jag kan inte se någon anna väg. Du lever också bara en gång.

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.