Viktminskning

Ni kanske kommer ihåg att jag bestämde mig för att ändra vissa vanor i mitt liv för några veckor sedan. Det har jag faktiskt gjort, dessutom med ganska bra resultat. Jag har stadigt gått ner 1 kilo i veckan bara genom att lägga om min kost.

Jag är långt ifrån någon expert på området diet (som tur är har jag en väldigt nära mig att rådfråga) men det jag har gjort är en flirt med GI och LCHF. Jag har helt sonika dragit ner på sockret rejält samt att jag undviker kolhydratbomber som pasta, ris, potatis och bröd. 3 kilo på lika många veckor. Inga jätteras men tillräckligt för att le tillbaka mot siffrorna på vågen (tack för den Jossan, det är precis så uppmuntrande som du sagt att ställa sig på den).

Eftersom skeptisk cynisism är en av mina livsåskådningar så var jag minst sagt skeptisk till om det här skulle fungera, men det gör det faktiskt och dessutom utan några större utsvävningar. Det flesta maträtter går ypperligt att ersätta kolhydraterna med extra sallad utan att resten behöver äta specialkost. Kött med sallad, pannbiff med sallad inte ens när familjen äter köttfärssås är det kört. Kryddig köttfärssås med sallad är faktiskt som tacos utan skalen. Den klara favoriten är ju wok ändå. En annan fördel med att ersätta kolhydraterna med grönsaker är att man känner sig väldigt fräsch. Jag upplever aldrig att jag blir däst efter maten. Det känns aldrig som om jag har en tvättsvamp i magen som bara sväller utan jag känner mig alltid lagom mätt efter en måltid. Den där känslan av att man inte borde tagit den sista potatisen eller dylikt infinner sig heller aldrig. Enda gångerna jag kan känna så är vid enstaka tillfällen när jag ätit något jag inte borde, som en bakelse på alla hjärtans dag t ex.

Om man nu till äventyrs måste äta enbart sallad har jag ett par tips på hur man lyfter den ett par pinnhål till. Till att börja med smakar ju salladen 10 gånger bättre om man blandar ner andra grönsaker än bara sallad, tomat och gurka. Ett måste är paprikan men jag kompletterar gärna med t ex rädisor, selleri, purjolök, röd lök, morötter osv. Lite vitlöksdressing på toppen med, men sen kan man höja smaken ytterligare ett snäpp.

Knaperstekt bacon på salladen var verkligen en smekning för smaklökarna. Här tror jag dock på att ersätta vitlöksdressingen mot rhode eller thousand island.

Varma köttbullar. Har du aldrig smakat på köttbullssallad är det verkligen dags. Skiva de varma köttbullarna ovanpå salladen och servera med vitlöksdressing. Om man inte är i bantartagen kan jag rekommendera lite riven ost på köttbullarna med.

Frukt. Lite äpple eller melon gör underverk för salladen. Äpplen tillför syrlighet och melonen lite sötma.

I princip kan man väl säga att kan du tänka dig att äta något med sallad till, testa att blanda ner lite av det i salladen och smaka på blandningen.

Nästa salladsexperiment för min egen del blir nog rostbiff, men först ska jag äta upp resterna av baconsalladen från igår :-)

'Cos every day counts!

3 kommentarer och åsikter:

Josefine sa...

HEJA HEJA !
vad du är duktig vännen, jag blir så stolt!!

Och visst är sallad gott ändå, när man kan variera den i princip hur mycket som helst.
Ska testa köttbullssallad nån dag!

Sindarin sa...

Testa baconen... den är ännu vassare ;-)

Ms Spider sa...

Sockersug föder sockersug. Helt klart... Ta't lugnt med dressingen, använd olja - fetare men med färre tillsatser och helt utan sötningsmedel som gärna finns i färdiglagade dressingar och förstör effekt och nyttighet - och sätt till någon halv tesked linfröolja så har du fått i dig dina omega3-fettsyror också.

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.