Irriterande säljare

Trettioplus skrev igår ett bra inlägg om irriterande säljare där han listade tre riktigt irriterande säljtyper/argument. Själv råkar jag ofta ut för säljare i mitt jobb med och jag skulle vilja komplettera listan med ytterligare typer/argument.

1. Du säger "Hej [förnamn]" fast vi inte är polare. Här skulle man kunna tro att det är en bra sak att hälsa med förnamn. Det blir lite kompisläge liksom. Men vet du vad? Det blir det inte. Det blir tvärtom. Det blir "dra åt helvete"-läge ganska omgående. Här måste du snabbt kontra med något värdefullt. Som kanske 10 miljoner till mitt privata konto eller att du erbjuder dig att plåga dig själv på något sätt.

2. Du pratar om ditt eget privata enmansföretag som "vi". Det är lätt att bli lite grandios och entusiastisk när man har ett eget företag. Man tycker att det är lite fint. Lite ballt och kul. Så helt plötsligt säger man "vi" när det är mer lämpligt att fortsatt prata om "jag". En F-skattsedel eller rentav aktiebolag gör inte automatiskt någon stor koncern.

3. Du pratar mer än du lyssnar. Alla vet att det är kul att sälja. Man blir liksom lite "ett med produkten". Och då blir man ju entusiastisk, för man vill berätta vad fint och bra det är. Men vet du? Tyvärr sitter tråkbollar som jag där ute i verkligheten och fattar kanske inte alls vad grejen handlar om. Och på oss är din entusiasm bortslösad. Jag är ledsen. Men go fuck yourself.

4. Du har fått mitt namn av min VD/chef. Om min chef har gett dig mitt namn så kan du ge dig sjutton på att det INTE är för att han vill att vi ska göra affärer, det beror helt och hållet på att han inte hade tid att prata med dig och du misstolkade helt hans signaler när han försökte avfärda dig.

5. Du har bestämt dig för att prata omkull mig. Ett nej är faktiskt ett nej. Om jag säger att jag koll på att företagets och mina behov av produkter liknande dina redan är tillgodosedda så gör du snarare bort dig än får in en fot i dörren genom att ifrågasätta hur jag kan vara så säker på det. Ni har ju trotsallt det bästa marknaden kan erbjuda i er portfölj. Newsflash... det har dina konkurrenter med.

6. Du har bokat in en ledig tid för ett möte/demonstration nästa... tisdag. För det första... hur fan vet du att JAG har en ledig tid då? Jag kanske är och navelskådar i Uganda just på tisdag klockan 13.00. För det andra är jag fullt kapabel till att administrera min egen arbetstid... tack så mycket och som jag ser det är det fullt i min kalender minst 2,5 år framöver. Speciellt på tisdagar runt ett-tiden.

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

1 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

Tack för att du tror på mig, det betyder.

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.