I drömmarnas rike

I mina drömmar möts demoner ur det förflutna med dom från nutiden. Dom blandar coctails med mina minnen och delar på dom med falskklingande skratt. Dom smider planer för att en gång för alla sänka ner mig i det bottenlösa hålet. Vid sidan av står andras demoner och apploderar varje nytt försök.

Ensam i den andra ringhörnan står jag och motar försök efter försök. Men med sina nya allianser vinner demonerna mark. En milimeter här, en centimeter där. Sakta trängs jag in i mitt mörka hörn.

Jag vrider och vänder mig i sömnen och i landet mellan dröm och verklighet biter sig minnena fast och blandas upp med nya intryck. Bekanta ansikten från förr blandas med människor jag egentligen inte vet vilka dom är. Människoöden jag tagit till mig och gjort mig delaktig i.

En insikt lägger sig sakta, vi måste alla bekämpa våra egna demoner ensamma. Det kommer inga riddare på vita springare till undsättning innan slutet. Inte till mig eller någon annan. Framförallt är jag långt ifrån någon räddare i nöden själv.

Det är kanske dags att följa mina egna råd och vända mig mot de ljusare kratferna runt mig och hämta min kraft ur snarare än att tömma ur mina egna krafter i mörkret.

I samma sekund som tanken formuleras känner jag mig som en svikare. Frågan är bara vilken nytta jag är för någon när allt som en gång varit jag kämpar i mörkret. Jag måste rädda det som är kvar och bygga upp det som gått förlorat i striden.

Demonerna har vunnit striden en gång för länge sedan, men aldrig mer. Jag SKA vinna den här, inte idag och antagligen inte imorgon heller men slutstriden är min.

41 kommentarer och åsikter:

Kajsa sa...

Keep on fighting..

Sindarin sa...

Kajsa: I will never give in, men jag inser att jag nog måste rädda mig själv och inte alla andra

Kajsa sa...

Ja, det kan ju va en bra idé.. :)

Rosy Red sa...

Fast ibland mår man bra av att försöka rädda andra... Eller tror sig göra det i alla fall.

Sindarin sa...

Rosy: Fast egentligen är den enda man har en chans att rädda sig själv. Det finns inga riddare med vita rustningar. Allt annat är ett självbedrägeri

Josefine sa...

älskade vän, du ska inte känna att du sviker andra för att du även måste tänka på dig själv. Det fungerar inte att bara tänka på alla andra och glömma bort dig själv. Självklart ska du ta din egen strid först! Glöm bara inte att du också har vänner som stöttar dig och kan hjälpa. Du är inte helt ensam i striden!

Sindarin sa...

Jossan: Mitt i striden är man alltid ensam, det är i pauserna som andra människor kan välja att komma eller gå, men själva stridandet står man för helt solo

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja du ser jue att jag bakar mig jue mitt eget bröd här... :P

Det är alltid svårare att följa sin egna råd av någon anledning... det är nog för att det är mer känslor med i spelet... Man ser klarare när man tar sig an någon annans problem... Men som jag sagt förrut: man måste ta hand om sig själv först för att kunna ta hand om andra... :)

Sindarin sa...

Zuz: Du har varit smartare än mig hela tiden... trots hårfärgen =P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Är som sagt var lättare att råda andra... :)
Satte själv ner foten för ett tag sedan för jag är oxå sådan att jag ska hjälpa alla... Men i regel så får man ingenting tebax... Dom hör av sig när dom mår dåligt å sen när dom mår bra igen så hör man inte ett pip... :S Sen jag blev hemma så har jag mer å mer bara tagit hand om mig själv... Behöver den energin själv lixom för att orka med...

Sindarin sa...

Zuz: Och så kallar dom dig blond? =P du har helt rätt fokus och rätt i det du säger med

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Dom vet nog innerst inne att jag har rätt... sanningen är jue alltid svårast att höra... ;) Nu kanske jag blir liiite osocial ibland men man har rätt att vara ego för att må bra... Egentid behövs å göra sådant som man tycker om... :)

Sindarin sa...

Zuz: Absolut, jag har tapat passionen lite i saker jag gör bara men jag ska jobba på att hitta den igen =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Det är bara för att så mycket annat drar i dig... Man orkar inte ha fokus på så mycket... Blir som en glasruta som går sönder... En massa bitar överallt... Men du är på rätt väg när du är medveten om det... :)

Kod: theanc haha!!

Sindarin sa...

Zuz: Än en gång tror jag på dig och förlitar mig nästan helt på din visdom =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag har jue snart fått alla mina visdomständer så... ;) Har en som bråkar å inte vet om den ska komma upp eller stanna kvar nere i käken...

Sindarin sa...

Zuz: Är det därför du är så mycket smartare än jag? =P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Har du inte fått dina visdomständer än du... ;) Fast jag har jue dragit ut en oxå så liiite får du jue räkna bort... :P

Sindarin sa...

Zuz: Jo dom har nog tittat fram jag har bara inte haft problem med dom så dom gör sig inte påminda =)

T sa...

fanns förut, finns än. det är upp till dej bara.

skickar en stärkande tanke.


Thomas

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Men då borde jue vara lika vis... Eller menar du att det ska värka fram lixom... :) För då är jag nog väldans klok som sagt var... :P

Kod: hotsus haha (litet roar smått)

Sindarin sa...

Thomas: Ledsen att säga det men du sparkade en gång för mycket på den hand som erbjöd dig sin hjälp så empati rimmar illa med din person nuförtiden. Jag klarar mig bättre på egen hand än med folk jag inte kan lite på.

Sindarin sa...

Zuz: Det värkar inte bättre än så du =P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Haha hur länge har du filurat på den där?! ;)

Sindarin sa...

Zuz: Den kom av sig själv =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja så att du inte får mer att filura på menar jag... det är jue dumt... :)

Sindarin sa...

Zuz: Närå det är lugnt =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag ska nog leta mig in i duschen nu snart så får du lugn å ro ett tag... ;)

Sindarin sa...

Zuz: Duscha skönt så jobbar jag lite igen =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Precis vad jag tänkte så att du får nåt gjort lixom... :)

The Evil one sa...

aj...........

Sindarin sa...

Akta huvudet Evil =P

The Evil one sa...

nja..asså hövvet e bättre...läste lite kommentarer serru... tror det sved lite....

Sindarin sa...

Ah du tänker så Evil

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Tänkte bara kolla så att du sköter dig! :D

Sindarin sa...

Zuz: Tveksamt... det blev ett illa skött arbete att styra upp här på eftermiddan =P

The Evil one sa...

aaaa....me tänkte så faktiskt...

fika dax här nu....

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Då ska jag låta mannen jobba så roar jag mig med att diska istället... :P

Sindarin sa...

Zuz: Han ska faktiskt packa ihop och åka hem =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ah där ser man... Hälsa tanten! :)

The Evil one sa...

*vinkar till ZuZ*

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.