Att välja sina strider

Jag lever tyvärr inte alltid som jag lär. Jag anser i grund och botten att man ska välja sina strider, varför lägga energi på saker man ändå inte kan påverka. Men ibland brister det även för mig.

För att göra en lång historia kort skulle ju sambon och hennes döttrar åka ner och hälsa på en släkting över dagen. Dom skulle ända till Halmstad så resan skulle påbörjas riktigt tidigt. Varför man åker fram ochtillbaka 60 mil (enkel väg) på samma dag får någon annan fundera över. I vilket fall som helst så sov ungarna hos mormor eftersom det dels är mormor dom åker med och dels för att sambon hade en liten grej efter jobbet igår kväll.

Jag var fullt på det klara med att jag skulle få vakna för att väcka sambon när klockan skulle ringa vid halv fem, hon gillar nämligen att sova och det där med att kliva upp när klockan ringer är helt enkelt inte hennes grej. Klockan 4.15 ringer hemtelefonen hysteriskt och jag rycks ur min sömn och min första tanke är hjälp, nu har det hänt något med äldsta dottern eller lillprinsen, eller någon annan för den delen. I min värld ringer hemtelefonen bara hysteriskt mitt i natten om det är en katastrof på gång. Eftersom grabben och jag skulle vara uppe sent hade jag dessutom bett om att mormor och barnen INTE skulle ringa på hemtelefonen så att han inte blev väckt. Så i panik rusar jag upp och skakar fram en telefon. Adrenalinet pumpar och i mitt huvud utspelar sig diverse tragedier som kan ha hänt.

Det visar sig att det är sambons yngsta dotter som ska väcka mamma trots att jag bett att dom inte ska göra det. Jag väcker sambon och ger henne telefonen varpå hon kliver upp, klär på sig och går hemifrån för att möta upp dom. Fortfarande med blodet i svallning lägger jag mig och försöker somna om. Då ringer det igen har mamma gått än är frågan jag får. Nu brister det totalt för mig och jag fräser att hon är på väg.

Jag är både upprörd och fortfarande är kroppen i chock så jag skickar iväg ett drygt sms till sambon som följs av ett svar och ytterligare ett nytt sms osv osv. Ja ni vet hur det går till. Tydligen har inte barnet koll på att klockan är 4.30, men dom vuxna som sätter telefonen i handen på henne då??? Trodde dom också att klockan var 16.30?

Till slut lyckas jag lugna ner mig så pass att jag somnar någon timme senare och när jag väl vaknar vid 9.30 känner jag mig givetvis apdum, även om jag till viss del tycker att det var berättigat, jag vet inte hur andra reagerar men jag blir skiträdd om telefonen ringer mitt i natten, just för att det ofta handlar om en katastrof då. Samtidigt tycker jag att även om man är arg bör man kunna behärska sitt vokabulär.

Varför är man egentligen så korkad så att man tar till strid i en fråga som egentligen inte påverkar liv och död? Visst jag var arg, rädd och allt anant som ryms inom ramarna för dom känslorna, men jag borde ha jort bättre ifrån mig tycker jag själv nu när känslorna lugnat ner sig.

Har försökt få tag på sambon under eftermiddagen men utan resultat så jag undrar lite vad som pågår nu?

I samma stund som jag skriver klart detta kommer äntligen svaren så jag vet i alla fall att dom inte råkat ut för något, sen är väl frågan hur utagerad den här saken är eller inte är, men det är en helt annan sak.

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

60 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

Jag förstår att du blir arg, rädd o orolig alltså! Det hade jag med blivit. Och i sådana lägen så handlar man kanske inte alltid rätt. Men jag tror att din sambo ändå förstår varför det blev som det blev!

Sv: Mjaa, jag försöker! =)
Underbart att du fick svar iaf, så du vet att allt är okej! Men huuuah för att åka 60 mil enkel väg.. o sen 60 mil till hem på en o samma dag. =O
Jag tycker det är jobbigt att åka 30 mil till mina föräldrar..

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Med hög midja... eller att drälla om kring i baggybyxor i cammo?! :D

I stridens hetta kan man göra å säga saker som man inte skulle göra när man väl har lugnat ner sig... Men mitt i natten när det ringer tror man jue att det har hänt något å yrvaken som man är kan det allt komma grodor ur munnen... Sen ovanpå det heller inte få fatt i dom eller få svar... Då blir man jue mer orolig när man inte skiljts som bästa vänner om man säger så... Skönt att du fick svar i alla fall... Sen får du ta det som det kommer när dom kommer hem... :)

Anonym sa...

Nääe, inte jag heller.. Liiite långt alltså. Man blir ju helt fel av att sitta i bilen så länge.

Anonym sa...

Hehe!! Yeah..där har du den ansade Cat!! ;) Hehehe! =P

Anonym sa...

Mjoo, där ser jag ganska snäll ut faktiskt! Men i mina bye bye kittykläder blir jag en biiatch! ;)
Fast...jag är nog väldigt snäll av mig..oftast! ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag skulle ha reagerat precis likadant... Tror nog att din sambo skulle ha gjort det oxå om det varit ombytta roller... Även hon kanske har hunnit att tänka till under denna bilresan nu... :)

Blir jag tyst en stund så är det för att jag har mat i munnen... :P

Anonym sa...

Hahaha!! De ligger redan ute, nånstans på bloggen.. =P Mina sööta kläder!! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja, jag sa inte att du skulle sluta med att äta... :D Ta en promenmix till affären nu! ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Så att du är presentabel när du går ut menar du... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja så att jag inte får läsa i tidningarna om att du skrämmer gamla tanter på stan... ;D

Anonym sa...

Vet du vad det är för likhet på mig och en som inte missade bussen? =)

Anonym sa...

Slapp springa!! Hahaha! =P

Jag är lite uttråkad här. ;)

Anonym sa...

Haha, vafan.. Jag missade din kommentar om bye bye kittykläderna.. Visst är de coola! ;) Inget jag går ut i ofta dock.. Folk tittar lustigt på mig då.. =P

Anonym sa...

Hehe! Nejdå!! Skojade mest! =P Ville inte skriva hora bara, så jag tog mig själv istället..
Haha! Oj..det lät ju bra det där! ;)

Anonym sa...

Hehe!! Mjoo.. Tröjan använder jag iofs.. Men just kjolen verkar folk störa sig på...tyvärr. =P
O sambon blir lite pissed off när folk glor för mkt. =P

Anonym sa...

Hmm..före vem? Horan? Hehe!
Ursäkta.. men ibland förstör min norska o blonda del för mig! ;)

Men jag hoppas iaf att de flesta valt mig i första hand.. Men...om jag gått med på det...då hade jag ju varit en hora iofs..

Anonym sa...

Hehe! Va go du är!! =)

Du verkar mycket gladare nu! Me like!!! =D

Anonym sa...

Hahaha!! Är det sant att det är en vän till dig??? =D Jag har hört en historia som är så..ungefär iaf.. Men självklart har det hänt på riktigt också.. Ingen rök utan eld..eller vad säger man..

Anonym sa...

Åhh! Va härligt o bada!! Vårt badkar är pyttelitet så knappt jag får plats i det. =/
Men duu..du måste ju äta. Fast förstår iofs om inte matlusten vart så stor idag.

Anonym sa...

Haha! Så klockrent att säga så till nån då! =D Kul att busa med folk!
Jag skrämde livet ur en tjejstackare en gång..=P Kramade om henne hårt o sa "Jag ska slicka upp dig i brygga". Haha! Du skulle sett hennes min.. Hon visste inte att jag är ganska rå i mitt språk! =P

Anonym sa...

Mjoo.. Jag med.. Fundera ut vad jag ska hitta på.. Är såå sanslöst uttråkad. Blää för trista Motala!

Anonym sa...

Hehehe!!! =P
Stackars brud alltså.. Kände henne inte så väl heller. Hon jobbar i affärn som ligger nära oss.. Var lite pinsamt att gå o handla sen..Haha!

Anonym sa...

Hahaha! det är ju lite jobbigt är klart.. Men din sambo är väl på g hemåt snart! ;)

Anonym sa...

Ah okej.. Men..du ska ju inte hålla dig på benen, du ska ju vara mellan dem! ;)

Nä vars..förstår att du är sliten. =(

Anonym sa...

Mjoo...det är klart! =P
Du får ringa en vän!! ;)

Anonym sa...

Hahahaha!! =P Nej det hade hon nog inte gillat är klart! =P

Blir det att glo på Robinson idag?

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja har för sjutton inte alien framme... utan ha kläder på dig... :D

Anonym sa...

Hehe!! Okey! =) Jag ska nog ge det en chans iaf.. Hatade det förr när det gick.. Men kanske slår på TVn o kikar lite! Lär väl iofs missa det.. Jag har en förmåga att fastna här vid min wonderbara mac! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Mmm... se om du får göra det ikväll eller ej då... ;)

Men hur gför du på huset då förresten?! :D

Anonym sa...

Hehe! =P

Fan...nu är det jag som är off istället. =/ Jäkla skit!

Anonym sa...

Hahaha!! =D
Bara den kommentaren fick mig på lite bättre humör! =D

Vad var det jag sa..jag skulle fastna här vid datorn.. Nu har väl robinson börjat? =P O jag missar det.. höhö!

Anonym sa...

Hehehe! =P

Fått käkat nåt än? =)

Anonym sa...

Haha! Jag vet faktiskt inte vem det är mest inspirerande för! =P Beror nog på..men jag vet inte på vad.. Haha!

Ohh! Va gott! =D
Jag köpte babybel-ostar idag!! =P
De är såå goda!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Om dom inte ringer och väcker dig igen förstås... ;) Som det står i kvällspressen (skvallerblaskorna) Kissar du i duschen?! :P

Anonym sa...

Hehe!! Jaa! =P

Naaee..det är klaart..=P
Fan...nu blir jag hungrig ju.. =D

Vad hittas på borta hos dig då? =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Tänkte jag hälften å skrev hälften nu igen... :D Kiss i duschen... tror det var på kära AB jag läste det... Man får kryssa i ja eller nej... :S

Anonym sa...

Okey.. Braa tips!! =D Spela kan jag ju göra.. Jag är så sjukt uttråkad. =(

Anonym sa...

Hahahahaha!!! =D
Vet inte om jag gjort det..men håller med om att det är en riktig pissdag.. Eller blev det iaf..
Jag har vart på kanonhumör hela dagen. Men nu ikväll fick jag nån jävla depp-attack.. Skitträligt! =/

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Precis... Sitter å letar efter artikeln nu för att se svaret... :)

Anonym sa...

Hahaha! =D
Jodu, action är bara förnamnet!! Hehe! ;)

Hahaha!!! Det där var rätt kul..=P Iaf i min knäppa skalle!
Jag garvar samtidigt som jag är lite depp! Jag är såndär.. svänger i humöret ibland. =P Men försöker alltid va happyCat! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Nej det blir jue lite bökigt å halka omkring blöt å djäklig... Bara för det så hittar jag inte artikeln heller... Har jag drömt?! :D

Anonym sa...

Haha!! Det har jag glömt! =P
Mitt minne är bra men kort vettu! ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Nog för att jag var trött i morse men jag tog inte fel på duschen å toaletten... :D

http://nyheter24.se/noje/kandisar/158525-kelly-clarkson-kissar-i-duschen

Anonym sa...

Hahaha! Jag är knäpp! OCH..jag har skruvad fantasi!! ;)
CrazyCat u know! ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Då ska jag förena nytta med nöje i soffan nu då... :) Vila axeln å se på CSI Miami... Men kikar nog till dig i reklamen... ;)

Anonym sa...

Haha!! Typ! =P

Läste nåt om att din yngsta dotter är hästtokig.. Har hon häst? =)
Jag har det! =D Dock är hon uthyrd på foder.. och väldigt gammal, en väns pappas ex tar hand om henne..

Anonym sa...

Haha! Sabbade jag nåt nu? =D

Okey!! =D Va mysigt!
Jag vill ha min häst hos mig. Men kan inte flytta henne nu..=/

Anonym sa...

Hehe!! Okej! =P

Hahaha!! Jäklar också.. tänkte aldrig så långt faktiskt.. =P
Måste ju se till hästens bästa.. Klart den inte kan bo i lägenhet på tredje våningen..döööhh!

Anonym sa...

Hehe!! Naah! Går inte riktigt va! =P

Fan.. om 12 timmar börjar jag jobba. =( Känns ju sådär bra. Helgjobb borde förbjudas! =P

Anonym sa...

Okej!! Jo då känns det helt klart bättre! Veta att man inte är ensam liksom! =D
Har iofs em kanondag imorgon! Bara 2 demos! =D O ledig från typ 16!! =D

Anonym sa...

Jaa, det läste jag!! =D
Mysigt! =) Hur gammal är din äldsta dotter? =)

Anonym sa...

Okey!! =)
Kul att veta! =D Men du måste vart jävligt ung när du fick första dottern då..

Anonym sa...

Jaa, det är väl ganska ungt iaf! Inte skiiitungt om man säger så..hehe!

Hahahahaha!! Det kanske vore ett bra bloggnamn! =P
Dags att sova snart för dig då?! =)
Faaam va jag vill ha en laptop.. Men vill ha en Macbook Pro..o de kostar ju endel. =/ så jag sparar för fullt. =P

Anonym sa...

Hehe! Ja, det är frågan vad detta kallas! =P
Jag försöker skriva ett inlägg, men det går käpprätt åt helvete kan jag säga! =P

Anonym sa...

Jaa..precis.. Det här är ju nåt annat..

Nejdå..ingen som stör.. förutom min extremt fuckade skalle. =/

Anonym sa...

Hahaha! Jo även det är ju sant alltså! =P
Jag är som jag är när jag inte blev som jag skulle liksom! Duger jag inte så får mina föräldrar stoppa in mig o knulla om mig..eller nåt! =P

Anonym sa...

Haha! Jo, förmodligen är det på tok för sent! =P

Yeah! Gör så! ;)
Ha den underbart o sov så gott sen! =D

Anonym sa...

Det gör vi!! =)
Nighty night!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag hamnade i soffan en stund till istället jag... :) En polare kom förbi en sväng...

Anneli sa...

Jäklar i min låda vad jag hade blivit rädd om det hade ringt på min telefon mitt i natten. Självklart tror man ju det värsta. Visst borde man kanske kunna behärska sitt språk, men man måste ju få bli upprörd också.

Skönt att inget hade hänt föresten.

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.