Fattigbloggen

Aftonbladets Jessica Ritzén leker fattig och "lever" på socialbidrag i 30 dagar. Det hela verkar vara ett journalistiskt "jippo" för att se om det går eller inte går att leva på socialbidrag. Kruxet är att hon gör detta under 30 dagar och samtidigt sedovisar hon för svenska folket hur det går i hennes Fattigblogg.

Till en början lät det som ett bra initiativ men ju längre tiden går får jag en känsla av att det hela bara är en cirkus för att locka läsare. Nu ska dessutom fler människor "leka" fattiga ett tag.

Jag ska göra som du. Leva på 3000 kr. Jag tror det kommer göra gott för mig att ta en paus från den shopping hysteriska värd vi lever i

Varför då frågar jag mig? För att spara lite på slantarna för att sedan kunna konsumera som en galning igen? För att "förstå" hur dom mindre lyckligt lottade har det?

Hela projektet känns mer och mer som ett hån än något annat mot dom som faktiskt har det riktigt skralt ställt. Vad är vitsen med att leka fattig när man hela tiden har en livlina fast förankrad i sitt normala liv att ta till om det skiter sig. Att leka fattig kan inte jämföras med till exempel en ensamstående förälder som vänder på varenda krona bara för att få ihop mat till barnen och samtidigt hoppar över måltider själv för att pengarna helt enkelt inte räcker till. Eller pensionärer som går i soptunnorna för att hitta burkar att panta, bara för att dryga ut pensionen lite och få sig ett varmt mål mat även idag. Men det säljer säkert lösnummer och lockar nya läsare till såväl aftonbladets bloggar som till själva nätupplagan av tidningen.

Vad blir nästa tilltag undrar jag? Ska någon journalist bli HIV-smittad för att se om bögarna har det så urjävligt som en del påstår? Eller varför inte utsätta sig för en gruppvåldtäkt kanske och sedan berätta om det? Det skulle säkert sälja fler lösnummer det med. Det optimala vore väl om någon tog på sig rollen som antingen massmördare eller massmördad med för att på allvar tränga in i psyket på såväl offer som gärningsmän.

Nä aftonbladet... behåll ni er cirkus så läser jag dom andra blaskorna i fortsättningen istället.

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

21 kommentarer och åsikter:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Precis... Kul att träffa på människor som man aldrig skulle ha mött annars lixom... :)

Vissa saker kommer jag minnsann ihåg... ;) Men med en del saker är däremot minnet väldigt bra men kort om jag säger så...


Äh orka scrolla nu får det hamna här... ;P

Josefine sa...

Jag håller med, jag satt och retade mig på precis samma sak häromdagen när jag såg den här bloggen. Jag läste en del av det och det kändes som om hon gjorde narr av de som har det dåligt ställt.
Jag har själv levt på existensminimum och fått vända varje krona för att kunna äta mig mätt varje dag. Men man hittar sätt att lösa det på. I hennes blogg känns det som hon gör en rolig grej av det och det är ju bara nervärderande mot de som faktiskt kämpar!

Sindarin sa...

Jossan: Eller hur... mascara och cigaretter är nödvändigheter. Tror du att en ensamstående underbetald mamma med 2-3 barn har möjlighet att välja så? Vill dom vara seriösa, frys i hennes tillgångar under 30 dagar så får vi se hur kul hon tycker att det är sen. OCH det är fortfarande bara 30 dagar, dom flesta människor kan hanka sig fram den första månaden, det är när räkningarna hopar sig som skiten blir allvar.

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ska jag tolka det som att du träffade din sambo på det viset?! :) Då kanske inte hoppet är ute för mig än då... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Aha! :) Det kanske var det felet jag gjorde då när jag tröttnade på det... Skulle ha imundigat procent under tiden... Fast man hade kul åt en del brev så man höll på att ramla av stolen ändå...

Bara att du inte kastar en massa shoppingknappar på mig så är det bra... :D Det verkar finnas för många sådana på detta tangentbordet... ;)

Josefine sa...

att hon ens har mage att skriva att hon röker ett paket om dagen, det är 40 spänn om dagen alltså nästan halva bidraget. DÅ tycker inte jag att man har rätt att klaga faktiskt.

Sindarin sa...

Jossan: eller hur? Ett jävla jippo är vad det blir

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Öööh! ;)

Haha tur att jag smet ner i tvättstugan igen... Annars hade jag nog ramlat av stolen här... Tack för dagens skratt! Bäst att jag smiter å äter oxå så att jag inte trycker på någon av dom där... :P

Anonym sa...

Det är en sjuk värld vi lever i.. Precis som du skriver så har hon ju faktiskt en säkerhet.. Så hon kan nog inte riktigt förstå hur hemskt det är att vara fattig ändå.. Inte helt och hållet iaf. För hon vet ju att efter de 30 dagarna så är allt "normalt" igen.. =/

Sv: Hehe! Jaa, blandras är jag minsann! =D Norsk skogis o bondkatt. ;)

Anonym sa...

Jaa, verkligen.. Usch.. =(

Hehe!! Nej faktiskt inte.. =P Men jag kan döpa om mig! =D Vår katt borde heta Morris, för han morrar så fort han hör nåt i trappuppgången.. Så springer han o ställer sig vid dörren. =P
Lilla vaktkatten!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag skulle i alla fall vilja leva en 50 år till tack... :) Kan du inte skicka en knapp som gör att tvätten sköter sig själv?! ;)

Anonym sa...

Hahaha!! Det vet inte du! ;)
Nävars.. jag är inte så hårig! Haha! Bara på hövvet! ;)

Anonym sa...

Bra inlägg, jag håller verkligen med dig i dina argument. Det känns faktiskt lite som ett hån och är svårt att ta seriöst. Det blir ju en helt annan femma om man själv sätter sig i den situationen av egen vilja, då blir det ju inte samma känsla.

Anonym sa...

Haha! Jaa jag menar det!!
Om sanningen ska fram så är det faktiskt så.. Den äkta, orakade, icke ansade Cat kan du se typ..här: http://www.sideshowworld.com/TY-CI-LaborDay3.jpg

Anonym sa...

Haha ja eller hur!
Det skulle vara roligt att ställa upp massa människor på led och berätta sina tankar för att sedan se vad som stämmer :D

Anonym sa...

Haha! Jaa jag vet. Men jag kan inte lägga ut de äkta bilderna. Karlarna skulle bli helt tokiga! ;) Och tjejerna sååå avundsjuka.

Anonym sa...

Haha!! Alla tjejbilderna? =P
Jag har bara de ûbersnygga bilderna på mig själv..=P O några på underbart vackra Aguilera! ;) Men jag loovar att skicka över till dig om jag springer på några! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Stämmer jue bra det! :D

Inget som blir invikt med andra ord utan utvikt... Är jue precis vad det blir det om jag inte tvättar... Då får man jue gå med rumpan bar... ;)

Fattigt med uitvik här tycker jag... :P

Anonym sa...

Ahh...okey.. Då är jag med! =P Och det är klar du skall ha dem bilderna! ;)
Du är helt klart en gentleman!!!

Gött! En annan ska åka o jobba igen. =/ Men slutar runt 19 så det är helt okej ändå! =)
Hoppas ni får det toktrevligt du o sonen! =) Spela lite för mig med! ;)

Kram på dig!! =)

Anonym sa...

Självklart får du det!! ;)

Hehe! Jaa, det är nog mycket möjligt ja.. =P Jag sitter vid datorn all min lediga tid! ;)

Sköt om dig du med!! Nu ska jag sälja maskin tänkte jag! =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Nej nåt blodbad vill vi inte ha... Är svårt att få bort i tvätten tror jag... ;) Är så nöjd här med skrattet jag... behövs inte så mycket... :)

Aha! han har en grabb någonstans oxå... Ni får ha det så mysigt å se till att gå UT för VIKTENS skull nu... :P

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.