Språkmisshandel

Innan jag går och lägger mig igen känner jag att jag bara måste kommentera hur mitt forna modersmål misshandlas av en hel del människor på nätet. Jag var t ex nyss inne på en sida där en stor rubrik lyder "I believe on destiny" dvs Jag tror (som i att exempelvis sitta uppepå något) ödet. Givetvis en mycket bra livsfilosofi, men hur tänkte personen när den översatte sin filosofi? Min gissning är att den blev översatt ord för ord med ett engelskt lexikon till hjälp. Och det blev ju lyckat. Det var bara ett exempel som jag såg nyss, men personen är långt ifrån ensam om att skriva ihop saker "på ett ungefär".

Barn som precis lär sig ett främmande språk kan jag ha full förståelse för att det blir lite halvknas när dom ska sätta ihop meningar, men ungdomar och vuxna med flera års engelskaundervisning i bagaget? Nja då börjar det faktiskt lukta lite illa tycker jag. Fast jag ska erkänna... alla kanske inte har fallenhet för det, vissa ämnen VAR ju trotsallt svårare än andra i skolan, men då kanske man ska vara lite ärlig mot sig själv med. Jag t ex har aldrig varit någon höjdare på matte så därför begränsar sig också mitt bruk av det till användningsområden jag trotsallt behärskar.

Slutligen ska jag dela med mig av en liten händelse som har några månader på nacken men som fortfarande lämnar ett litet leende på läpparna. Vi hade precis avslutat en instans i WoW. I mitten av ett stort rum finns ett stort hål, trillar man ner i det så dör gubben utan pardon. I vilket fall så var vi helt klara... alla monster var döda och vi var på väg ut. Sonen kom lite på efterkälke av någon anledning så vi stannade upp för att vänta in honom och helt plötsligt ser vi på hans miniatyr att hans gubbe dog knall och fall. Vad hände frågade vi givetvis och trodde att vi kanske hade missat några monster på vägen ner. I was running and talking to my sister then cames a hole blev svaret =) (vi hade en finne med i partyt så engelska blev det talade språket den gången). Med andra ord hade han sprungit rakt ner i hålet. Ja det var på tal om att barn inte alltid får ihop en riktigt rätt mening när dom börjar lära sig språket =)

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

41 kommentarer och åsikter:

Anneli sa...

Haha, det är inte lätt med språk :).
Helt rätt att du stannade hemma!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Vi får väl lov att ha vapenvila med våra pennor då... ;) inte lätt att komma på fyndigheter med skallebank... Mannen får krya på sig å sova så gott! Ska se vad som jag hinner hitta på under tiden då... :D

I tror att I shall ta little Pepsi Max och drink... :P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Men skulle inte mannen sova?! ;)
Ska man gå omkring med en sådan hylla så lär nog vägen bli dubbelt så lång... :D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

WoW! ;) Coolt hej alter ego... Så du är piggelin?!
Så långt tänkte jue inte jag då... Men så är jag jue inte kille heller... :D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Huvudet upp å fötterna ner här... :)
Inte kom du väl på detta spelandet bara för att jag skrev wow... Så att jag lurar in dig på dåligheter menar jag när du behöver jobba... ;)

Anonym sa...

Hehe!! Joo, självklart är det så! ;) Jag ger mig igen! =P

Piggnat till? =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Puh! Sicken tur så att jag slipper ha dåligt samvete för det... :)

Anonym sa...

Haha! Ja just det.. =P Det gjorde jag faktiskt för en stund där ja.

Okey.. Skönt o kunna jobba hemifrån.. Men ta det lugnt! Du får inte slita ut dig. Inte bra att jobba om man är dålig!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ska se vad jag kan filura ut för nåt bus då... ;)

Anonym sa...

Okey..

Usch..jag avskydde matte i skolan.. Så tråkigt.. Men mest var det för att jag inte kom så bra överens med endel lärare.. =/

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Av att panga den skulle jag inte få dåligt samvete... ;) Som dom pangar i mitt tak å skriker dagarna i ända så vill jag göra det... minst! :D

Anonym sa...

Nej! Usch o fy! =P

Jag tycker du skall glo på film! Du mår inte bra..och det kan ju bli ännu värre om du jobbar o anstränger dig. Bättre att låta kroppen vila lite! Jobbet finns ju kvar. Visst att du kommer mer efter. Men bättre det än att du blir ännu sämre o kanske blir liggande jättelänge.

Anonym sa...

Precis! Du kanske mår kanon efter en stunds vila!

Anonym sa...

Haha!!! =P Mjaa.. det ska du nog! ;)
MammaCat.. Hehe

Anonym sa...

Haha! Japp! Där satt den! ;)

Huuah..jag är tvärförkyld..=/

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Finns nog en hel del... *hmm* Men vad skulle ge mig mest dåligt samvete tro?! Ska filura på det i duschen... :)

Anonym sa...

Hehe!! Jaa, men vi har ju inte kvar TV:n i sovrummet. =( Och soffan är upptagen av sambo, katt och sambons kusin..
Får helt enkelt sitta här i min massagestol o slöa! ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Å jag som mammar över henne å försöker få ordning på henne... ;) Smiter nog hit en snabbis å tittar till er innan jag drar ut i solen å sen in på gymet... :P

Anonym sa...

Jaa, det borde jag göra! På med kattdräkten o fram med piskan! Haha!

Anonym sa...

Japp! Hehe! Här går det undan serru! ;)
MammaCat försöker tämja PussyCat.. Men det går inge vidare. För vips...så är the mean kitty framme igen! ;)

Anonym sa...

Jo, det tror jag med! Är ju bara barnet än så länge! ;) Nästan iaf! Hehe!

Anonym sa...

Exakt!
Så är det ju! Man får se till att njuta hela tiden! Utnyttja tiden o livet till max!

Anonym sa...

Jo precis! =)

Fasen! Jag har ingen inspiration ö.h.t.. Allt jag tänker på blir bara grötigt när jag skriver ner det.. Gaahh! så irriterande. =/

Anonym sa...

Usch! Det är så jobbigt. Jag har massa tankar som snurrar runt i min skalle, men när jag skriver ner dem så låter det som jag käkat LSD i en vecka eller nåt. =/

Anonym sa...

Naah..alltså.. Jag har så mycket tankar om livet, 2012.. Är väl mest snurr egentligen. Men på kvällarna när jag ligger o försöker somna så tänker jag massor, och då låter det skitbra i mitt huvud. Sen när jag skall skriva ner det så låter det idiotiskt. =/

Vill få ut mer vettiga inlägg i bloggen.. Den är så tråkig tycker jag. =(
Har bara fått ut ett inlägg med mitt tankesnurrande.

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja, jag måste jue se till så att ni sköter er... ;)

Anonym sa...

Jo..får försöka göra det. Jag o Susanne är likadana, o vi sa det att vi skulle ta med ett block in i sovrummet o skriva ner allt just när man tänker det.
Men jag glömmer alltid det där blocket. =P Och sen är jag för lat för att gå upp o hämta det.. =P

Men men...får skita i det där så länge. Får väl köra på med roliga historier ett tag till. =P

Anonym sa...

Jo, visst är det så..
Jag skall allt ta o läsa igenom din blogg från början.. Bara jag får tid till det! =) Finns nog myyycket intressant läsning där!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ska ni nu se till så att jag får huvudvärk oxå?! :D

Anonym sa...

Men jag vill läsa allt! =D
Har redan börjat.. ;) Kommer dock ta ett tag.. Men det är det värt!!! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Då säger jag marsch pannkaka i säng!! :) Själv så marscherar jag ut nu med fulla maggen i gröt... :P

Anonym sa...

Jag tycker det inlägget var bra... Tycker jag iofs alla är.. =D

Anonym sa...

Hehe!! Det vet jag faktiskt inte.. Men det borde det ju göra! =P

Anonym sa...

Jaa, det var riktigt lyckat!
Och man måste ha en skruvad hjärna i vissa lägen. Varför vara frisk i en sjuk värld liksom? ;)

Anonym sa...

Jaa, visst är jag! ;) Trots att jag är blond o norsk! =P

Oki! Jag skall iväg o fixa lite här. Hörs lite senare! =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Undrar om du tog med dig leksaken i sängen eller ej... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Men skulle du inte vila... eller blev det typ slå två flugor i en smäll?! :)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Haha jag läste skrämmas... Blir nog som folk igen bara maten blir klar här så jag får äta... :P Annars har jag inte lyckats med att ställa till något... än... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Tänk att mamma Suss måste hålla reda på er så att ni äter oxå... :) Marsch pannkaka... till köket!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Är du inte i köket än?! ;)
Undrar allt om vi två får någon ordning på dig jag... :P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Det är henne det är ordning på hör jag... :)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.