Norrbackagatan 22

Om någon gång åker buss från Karlbergs station i Stockholm ska du ta dig en titt på fasaden på huset som står på ovan adress. Över porten sitter det två stycken utskulpterade utsmyckningar som föreställer två små pojkar, eller om dom möjligen ska vara änglar, det är nämligen lite svårt att avgöra eftersom tiden gått rätt hårt åt dom. Deras huvuden är bortnötta och även stora delar av deras kroppar.

Något som däremot motstått tidens förstörelse är deras enorma och oproportioneliga kön. Man undrar hur bildhuggaren tänkte där liksom.

Någon som vet hur gammalt huset är? Skulle vara kul att veta med tanke på den oblyga utsmyckningen.


Edit: Jag har hittat lite mer information om dessa unga herrars kön och tydligen är det en ganska sen företeelse. http://web.telia.com/~u87016056/norrmalm-vasastan/keruberna.htm

Här står två välutrustade gossar och pryder husfasaden. Vid en fasadrenovering för cirka tjugo år sedan roade sig byggnadsarbetarna med att förstora de två kerubernas manslemmar. Tilltaget upptäcktes inte förrän arbetet slutförts och alla ställningar var bortrivna.

Styrelsen för husets bostadsrättsförening diskuterade länge vad som borde göras, men den kunde inte enas. Ingenting hände, alltså och än i dag ser keruberna ut som de gör.

Hos fredzilla.blogspot.com hittade jag även följande bilder på de småp herrarna.

7 kommentarer och åsikter:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Huvudet upp å fötterna ner är altid en bra start... :)

Hoppas att du piggnar till snart!!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ät inte för mycket på en gång bara så att magen får en chock... Så du mår illa av det sen istället... :S

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Sitter å mumsar på mina ostbullar som jag bakade... Får det lov att vara en kanske?! :)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Kika två inlägg ner så ser du dom i ugnen... Proteinbröd med riven ost i bland annat...

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Fast det är jue inte så många kvar nu då... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Man ska äta var tredje timme för att hålla igång förbränningen... ;P

Fred Anderson sa...

Trevligt att få se bilderna spridda :) Historien bakom hade jag ingen aning om, men tack för infon! Ska uppdatera min blogg med den informationen :)

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.