Kungahuset och arvslott

Att prata om Victorias kommande bröllop känns väl sådär nytt idag men jag sitter ändå och funderar lite kring kungahuset och dess finanser.

Kungen har ju som bekant skrivit till regeringen gällande ökat apanage, dels på grund av det planerade bröllopet och kronprinsessans nya hushåll, men även för att kungahusets utgifter ökat på grund av att kungabarnen idag har mer oficiella uppdrag. Reaktionerna är minst sagt blandade. De som är emot kungahuset redan har fått en rejäl skopa vatten på sin kvarn samtidigt som de som är för anser att det här är bland det bästa som hänt. Jag som egentligen är för kungahuset eftersom det är en gammal svensk tradition och dessutom en bra internationell reklampelare för sverige ställer mig lite tveksam till frågan i sig.

Att kronprinsessans bröllop åtminstone till viss del ska bekostas av staten anser jag nog som en självklarhet, det är trotsallt en statsangelägenhet. I kristider som dessa kan man kanske stanna upp och tänka på belopp kanske. Jag menar givetvis inte att man ska anpassa bröllopet efter plånboken som vissa anser, det handlar om ren avundsjuka när man jamför sitt eget bröllop med 30-talet gäster och ett kungabröllop. Däremot kanske man kunde tänka sig ett par avbetalningsvarianter istället. Summan för det kommande bröllopet skulle kunna regleras genom ökat eller minskat apanage under en viss tid. Antingen betalar staten en stor del och minskar apaneget under en tid eller så betalar kungen själv en stor del och får en ökning över tid istället.

Vad tror du om det Borg?

Den andra frågan som är på tapeten just nu är som alltid, kungahusets varande eller inte varande. Är det rätt i ett modernt samhälle att ärva en titel eller ämbete? Ja jag tycker att vi ska måna om vår monarki, även om det bara är en front. Jag anser nog att kungahuset gör gott för sverige och som en debattör påpekade, vi pumpar in miljoner i verksamheter som tillför sverige och svenskarna mindre än kungahuset. Dramaten är bara ett exempel. Jag har inga siffror men eftersom jag under många år varit engagerad i små teateruppsättningar vågar jag nästan påstå att för Dramatens statsbidrag skulle det produceras mycket bra kultur för folket, av folket som dessutom skulle kunna ses av det vanliga folket. Bergman och Norén i all ära men hur bred är egentligen publiken.

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

3 kommentarer och åsikter:

Anonym sa...

Tack =)
Ja, det är roligt med bilder som man får titta på ett tag för att se allt =)

Anonym sa...

Nämen va trevligt!! =D
Det är ju kul ju!! Fixa o dona!!
Gubben o min pappa ska åka till vårt blivande hus imorgon o fixa lite.. Jag hoppas på att jag kan följa med dit.. =) Så kul att renovera o greja ju!

Anonym sa...

Vet hur det är.. Vi fick badrummet renoverat för ca 2 år sen.. stambyte.. Och var också utan det i ca 2 mån.. Bodde iofs hos en kompis då.. För vi har katt och det hade ej funkat att bo i vår lägenhet då..

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.