Bara ett par till älskling

Jag är sjukt sugen på att dels bygga mig ett större terrarium samt att utöka majsormsfamiljen med ett par ormar till. Sambon är inte fullt lika överens med mig för stunden dock.

De ormar vi har idag är Nominater bägge två, dvs normalt färgade (hannen drar lite mer åt rött än honan men han har svarta pigment, även om dom inte är så markanta, men jag skulle tro att han räknas som en nominat han med). Jag är lite sugen på ett par stycken i andra nyanser, t ex Amelanistisk eller Anerytristisk (röd respektive svart albino) eller kanske rent av någon ännu mer avvikande färgvariant som en Butter eller Bloodred.

Bilder på olika varianter finns på en mängd siter för den som är intresserad, t ex http://www.majsorm.nu/varianter.html

Men sålänge som det är så trångt här hemma är det inte ens upp till diskussion... punkt slut säger hon =P Men skam den som ger sig... om 4 veckor är stambytet över =P

Sålänge kan jag ju i alla fall fantisera om terrariet jag vill bygga. Jag har kommit fram till två olika varianter jag skulle kunna göra och båda har såväl för- som nackdelar.

Den ena varianten är att byta ut TV-möbeln och bygga ett rejält terrarium i trä att ställa under TVn istället. Det skulle ge en "bänk" på c:a 140x60 eller något och 70-80 hög. Då blir det en rejäl trästomme med 3 väggar och golv i trä och en ordentlig skiva på toppen, dvs bara glas i dörrarna. Ytan landar på mellan 0,75 och 1 kvadratmeter då (beroende på hur brett resp djupt det blir i slutändan) vilket skulle kunna ge rum för 2-3 ormar på 1-1,50.

Fördelen med den lösningen är att ytan som det befintliga terrariet står på blir orörd och det terrarier rymmer gott och väl ett par på 1-1,25. Nackdelen är att allt som idag är i TV bänken, dvd, spelkonsoller osv måste gömmas någon annanstans.

Sen har vi alternativet att helt enkelt bygga ett nytt med ungefär samma basmått där det befintliga terrariet står, men göra det 1-1,20 högt istället för dagens på 0,5 m. Då behöver man dock ha minst ha en kortsida i glas förutom dörrarna så att man ser in i det från fler håll. Men terrariet skulle max rymma en orm till på sina 0,5 kvadrat bottenyta känns det som... om ens det egentligen.

Fördelen med den lösningen är, förutom att det kan bli ett riktigt läckert bygge, att man kan bygga in avsatser i olika höjder som dom kan ligga på för att på så sätt utöka deras rörelseyta. Nackdelen är väl att bottanytan inte ökar nämvärt, möjligen 10 cm på någon ledd, men det är ändå rätt försumbart tror jag.

Det tredje alternativet är att slänga ut några av barnen och bygga ett jättestort terrarium i deras rum... men på den punkten är sambon visst inte det minsta mottaglig har jag förstått.

Ja tankarna är många och jag har redan fått förkasta många mer eller mindre bra idéer för husfridens skull =)

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

37 kommentarer och åsikter:

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja nu är jag i full gång här... :D Men måste ha lite i maggen jag oxå säger den... :P


Kör på blodröd tycker jag... :)

Josefine sa...

ska ni fortsätta med akvarier och terrarium i den här takten får ni flytta till ett mycket stort hus snart :)

ang fler ormar kan det kanske vara läge att se vad som blir av äggen först. Får ni massa ormbebisar där så har ni helt plötsligt en massa ormar!

Sindarin sa...

Jossan: Det var hennes nästa argument =P

Cat sa...

Hahahaha!! Slänga ut några av barnen.. Du är rolig du.. =P
Va inne o kikade och shiiiiit så vackra de var allihopa!! Jag fastnade nog allra mest för Candycane, den var galet läcker. =) Och även Okeetee. Nu blev jag också sugen på ormar juu!! =D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Mmm... du får väl smöra lite först kan jag tänka mig... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ja det är nog en fördel... Då har du jue lite tid på dig att filura då... :)

Cat sa...

Hahaha! Jappp, det är jag verkligen! ;D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Bra att aktivera hjärnan oxå... Du läste väl länken som du fick... ;)

Cat sa...

Du får gå o lägga dig en stund vännen! =) Lägg dig i solen vetja! =D Wonderbart!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Här ska det fixas käk i alla fall... Fast det borde vara förbjudet att vara så trött som jag är... Så det blir nog kanske en powernap sen... :D

The Evil one sa...

inga fler ormar innan äggen e kläckta OM det blir några!inga ungar kastas ut förrns dom fyllt minst 18 år!!! å som Jossan säger bo lite större innan det kommer in fler terratrier e en riktigt BRA plan!!!
*jajja jage en tråkkärring dårå*

Cat sa...

Tjohoo! =)
Jobbar din sambo idag??
Bläääh så trött jag blev igår kväll. Både jag o sambon tvärslocknade i soffan, när vi hade besök. =P Trevliga vi är mot våra gäster. Haha!

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Fler än jag som är dagvilla tror jag... :) Blev inget nappande här heller men gick i säng i tid för en gångs skull... :P

Cat sa...

Ah okej! =) Visste inte vad hon jobbade med.. Men då hajjar jag!
På mitt jobb jobbar man också alla dagar. =/ Huuah! Men snart är jag fritidsforskare förmodligen. =)
Måste bara våga säga till chefen..

Cat sa...

Nej, det blev inte så.. Åkte iväg en sväng. O sen blev det lite öl på ballen.. O så dök lite vänner upp.. Så det bidde änna inte av.. =P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Här är det inte en chans att nappa nu... Grannens ungar borde ha nappar i munnen dock tror jag... Jisses vad dom skriker!! :S

Anneli sa...

Tack, du är guldvärd!

Kikade in på de olika ormsorterna och jösses, alla är ju jättefina! Förstår att du vill ha fler. Om jag inte vore så harig med matning och sånt så skulle jag absolut kunna tänka mig att ha orm, då gör det ju inget att man är pälsallergiker heller :).

Cat sa...

Hehe! Precis! Men nu skickade jag precis mailet.. Puuuh!! Känns sådär ändå. =/ Fan! Jag hatar att vara så kluven. =(

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Väckte dom även dig nu?! :O

Cat sa...

Mjoo..det är riktigt jobbigt.. Men får väl se vad han svarar. Jag skrev ju typ en hel bok i mailet.. Haha! Men ville förklara allt så han verkligen förstår.

Trivs du inte på jobbet egentligen?

Cat sa...

Ahh just det.. Du har nog sagt det förut ja.. Känner igen det! Men det är ju bra att det blivit bättre! =) Kanske blir kanon allting liksom! =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Dagvill som mig... å nu minne som mig... Hur ska detta sluta?! :D

Cat sa...

Nej precis! =) O tur är väl det också kanske. Va tråkigt allt vore om man visste precis hur allt skulle bli, precis vad som skall hända osv..

Cat sa...

Jo, självklart! I vissa lägen. Men samtidigt väldigt tråkigt. =P
Veta hur varje dag ser ut när man vaknar..

Jag har huvudvärk. =(

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag håller jue på att träna bort mina mer eller mindre... så det behöver du nog inte vara orolig för i alla fall... ;)

Cat sa...

Mjoo, jag har nog det kanske. Som alla andra dagar också. Va fan ska jag tänka så extremt mycket för? Det är skitjobbigt. =/
Vatten? Vad är det? =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag vilar jue idag märker du väl... :)

Cat sa...

Tiiiihiii! =)
Japp, du vise man! Jag skall lyssna på dig och dricka vatten..blandat med öl! ;D

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Ska ut å promma dock... Det får man fin röv av i alla fall... :D

Jessica Limont sa...

Var din valborg bra? :)

Nathalie sa...

Candycane = coolast
Fast det är lite läskigt hur rädd jag är för ormar nu för tiden, ens på bild...

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Är jue tur att du kan lita på mig då för jag har promenixat för två idag... :P

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Visst är jag! :D I morgon tränar jag för dig oxå då... ;)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Vad gör man inte för sina vänner... :D
Natti natti å zzzov så gott!!

Sindarin sa...

Candycane är sjukt snygga kära dotti... inte alltid så lätta att få tag på bara =)

ZuZiBuZ (Susanne) sa...

Jag kanske inte delar med mig av maten när jag kommer hem hungrig efter träningen sen... ;) Eller förresten jag äter nog för två oxå då... :P

Cat sa...

Tudiluuu my friend! =)
Hur står det till idag? ;D

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.