Gläds åt det du har

Många människor far fram genom livet med ljusets hastighet och spanar in vad alla andra har, vad alla andra gör, vad dom inte har, vad dom inte gör osv. Med andra ord så jämför dom sina resultat och framgångar med andra var och varannan sekund. Förmodligen för att se om dom är bättre eller sämre lottade. Men dom glömmer upp att stanna till och reflektera över vad det är dom EGENTLIGEN har själva. Eller vad dom EGENTLIGEN åstadkommit själva med för den delen.

Att ränna omkring och jämföra sig med allt och alla för att överglänsa varandra tar bort fokus på dom små vackra tingen som sker runt om oss hela tiden. Snart kommer t ex nyckelpigorna som ett säkert tecken på att våren/sommaren är på väg. Men vem ser en liten nyckelpiga när man har fullt upp med att tråna efter grannens BMW? När stannade du förresten upp bara för att lukta på blommorna?

Mitt råd är, skit i alla andra och njut av det just DIN dag har att erbjuda. Ditt liv är just DITT liv och det avnjutes allra bäst av DIG. Vem bryr sig egentligen vad grannen har... blir du en lyckligare människa av att tråna efter grannens bil, hus, fru, swimmingpool osv? Inte mycket va? Skulle du ens vara lyckligare om du HADE grannens bil, hus, fru, swimmingpool? Kanske för en stund men jag tror ändå att den sanna glädjen kommer från betydligt mindre ting. Harmoni kommer inifrån och inte från grannens bil.

'Cos every day counts!

Vill du ha fler besökare till din blogg?

14 kommentarer och åsikter:

Cat sa...

Braaa inlägg hörruu!!
Man ska inte jämföra sig med andra.. Jag kör mitt race o skiter i vad andra har eller gör. Jag gör det JAG vill, NÄR jag vill..
Och pengar o materiella ting gör oss inte lyckliga.. Inte mig iaf. Visst, för stunden kanske, men egentligen är det ju ingenting värt.

Sv: Jag är allt uppe..;) Har käkat lite o nästan eldat upp brödrosten. Illa!

Cat sa...

Hehe!! Ska man göra det?? =O
Tack o lov började det inte brinna iaf. Puuh! Låg nån liten brödbit nere i brödrosten som ville ryka väldigt mycket.

Cat sa...

Haha! Jag vet inte riktigt! =P
Har du något bra förslag?
Kan ju vara bra att göra nåt snarast..innan det gått för långt..

Cat sa...

Hahaha!! Sant!! =P
Får väl tänka lite på vad man skriver! ;) Säger hon som är värst av dem alla.. =P

Cat sa...

Haha! Nej inte jag heller.. =P Du vet ju att jag är expert på att svamla.. =P Typ.

Cat sa...

Haha!! Nejjee... klart det inte är.. =P
Fy sjutton vilket dåligt minne jag har. Kom inte ens ihåg vad jag skrev till dig. =P

Cat sa...

Jaa!! Självklart!! Brukar allt smyga efter dig o pussa på marken där du gått! Men är ganska diskret så du har aldrig sett mig..tror jag inte iaf!

Cat sa...

Haha! Du är grym!
Men nu måste jag bli ännu mer diskret när du vet om det.. Får klä ut mig till nåt..

Josefine sa...

mycket klokt inlägg
tyvärr tror jag att människan är så överlag, att man jämför med andra, och sneglar på vad andra har.. men du har ju så rätt. Man får försöka se det man har och vara glad för det, istället för att sukta efter det som grannen har.

Sindarin sa...

Jossan: Speciellt om grannen t ex har D-kupa eller nåt, det skulle inte kläö mig tror jag ;-)

Cat sa...

Jaa, du är ju hur smart som helst!!! =D
Men du.. Hur ser en sådan ut?

Va faan...den vägrade skicka min kommentar..märkte jag nu..

Cat sa...

Haha!! Men..då behöver jag ju inte klä ut mig.. Eller? =P

Cat sa...

Hehe! =P

Jäkla skit.. Blir så förbannad på min dator, den är seg o dum mot mig. =(

Lillan sa...

Nu skrev du sådär underbart underfundigt igen vännen. Jag luktade inte men dock fotade jag mina söta krokusar som letat sig upp i rabatten, härligt.

Grattis till de försvunna kilona! Du är bara allt för bra du!

Puss o kram o trevlig helg <3

Arkiv

Kommentatorer

Widget by Blogger Widgets
Världen betraktad ur mina ögon... Ja mycket mer än så behöver man nog inte säga =) Alla stavfel som för övrigt inte blir rättade under resans gång är en del i erbjudandet - take it or leave it.

Aktörer i min värld

Evilcapricorn (även kallad finskan, Eviltant, Evilsambo eller rätt och slätt Evil) är min finska sambo som styr mitt liv med sina järnnypor ;-)

Devlan (även kallad Älskade N, Dotra Mi m fl) är min äldsta dotter som numera passerat 20-års strecket och gjort mig till världens stoltaste Morfar.

Xvin (även kallad Sonen eftersom jag bara har en av den sorten) är min nyblivne tonåring, det långa håret gör att han ibland blir misstagen för dotter.

Jojo (även kallad Pip, eller den yngsta) är min yngsta dotter med ett galet hästintresse som är större än intresset för pappan till och från =)

Skrik och Panik (kan även kallas Knoll och Tott, den mindre av dom är även Mini-Pip) är Evils döttrar och på heltid ockupanter av ett av rummen i den Sindarinska bostaden.

Vincent (världens finaste lilla unge) är Devlans lilla son och tillika mitt barnbarn.

Katten (heter Morris men kallas allt från Katten till Kissanperkele) är den Norska skogskatten som kom in i livet när Evil gjorde sitt intåg.

Mochino (även kallad Musse eller slangen helt enkelt) är äldsta dotterns majsorm som flyttat hem igen, ja inte dottern då utan ormen, bara för att reta upp och kittla kattens nyfikenhet.

Jack Daniels (även kallad Stumpen) är Sambons nytillskott i familjen. En majsorm som saknar lite av sin svans och som inte alltid riktigt har koll på sin kroppsvolym. En väldigt social rackare dock.

Sindarin (det är i alla fall arbetsnamnet på den) är min lilla Candy cane som nyligen flyttat in i hushållet. Liten och naggande god får man säga.

Alla beskrivna personer finns på riktigt och inverkar på min vardag på ett påtagligt sätt även dom som förekommer i form av pseudonymer.